لنز سونی FE 16-25mm f/2.8 G معرفی شد
معرفی لنز سونی FE 16-25mm f/2.8 G ، یک لنز زوم واید با دیافراگم ثابت
لنز سونی FE 16-25mm f/2.8 G برای دوربینهای فول فریم معرفی شد. یک لنز فوق عریض، جمع و جور و مقرون به صرفه که از نظر ماهیت شباهتهای زیادی به لنز سونی FE 24-50mm f/2.8 G دارد که سونی آن را همین چند وقت پیش در ماه فوریه 2024 معرفی کرده بود.
این لنز قرار است همزمان با لنز FE 24-50mm f/2.8 G در ماه آینده عرضه شود و قرار است ترکیبی از کیفیت تصویر بالا و طراحی سبک وزن را در این لنز واید زوم به ارمغان میآورد. تا به امروز، عکاسان و فیلمبردارانی که به دنبال یک لنز کوچک و سبک بودند، باید از یک دیافراگم باز و ثابت صرف نظر کرده و احتمالا لنزی با دیافراگم f/4 یا بستهتر انتخاب میکردند.
با این حال، سونی میگوید که اگرچه عکاسان حرفهای لنزهای بزرگ و سنگین را نمیخواهند، اما همچنان خواهان حداکثر دیافراگم f/2.8 هستند. به لطف پیشرفتهای فناوری طراحی اپتیکال دوربینهای جدید سونی، حالا داشتن همزمان هر دوی قابلیت دیافراگم سریع و طراحی فشرده و کوچک در یک لنز امکانپذیر شده است.
لنز سونی FE 16-25mm f/2.8 G چه مزیتی به لنزهای مشابهش دارد؟
اگرچه سونی، لنز FE 16-25mm f/2.8 G را به عنوان اولین لنز فوق عریض با این مشخصات برای مانت E معرفی کرده است، اما باید بدانید که شرکتهای سیگما و تامرون پیش از سونی لنزهای مشابهی را عرضه کردهاند. پس بیایید ببینیم لنز جدید سونی در مقایسه با این رقبا چگونه است؟
از نظر وزن، لنز جدید ۱۶-۲۵ میلیمتری f/2.8 با وزن ۴۰۸ گرم ، ۴۲ گرم سبکتر از سیگما ۱۶-۲۸ میلیمتری f/2.8 DG DN Contemporary و ۱۲ گرم سبکتر از تامرون ۱۷-۲۸ میلیمتری f/2.8 Di III RXD است. در مورد طول نیز، لنز سونی ۱۶-۲۵ میلیمتری f/2.8 G با طول ۹۲.۳ میلیمتر ، ۱۰.۳ میلیمتر کوتاهتر از لنز سیگما و ۶.۸ میلیمتر کوتاهتر از لنز تامرون است.
پس بنابراین این لنز از هر دو رقیب مستقیم خودش در سیگما و تامرون، هم سبکتر و هم کوچکتر است.
برتری لنز سونی FE 16-25mm f/2.8 G بر سیگما و تامرون
سونی همچنین استدلال میکند که کیفیت تصویر بالاتر این لنز یکی از مهمترین جنبههایی است که لنز زوم واید جدید سونی آن را از لنزهای سیگما و تامرون متمایز میکند.
لنز زوم سونی FE 16-25mm f/2.8 شامل سه عنصر ED (و طبیعتا پراکندگی فوق العاده کم) و چهار عنصر آسفریک است که به گفتهی سونی، انحرافات اپتیکی، از جمله انحراف رنگی را به حداقل میرساند. این لنز دارای یک دیافراگم حلقوی ۱۱ تیغه است که محو شدن نرمتر پس زمینه (بوکه) را به همین شیوهای که از سایر لنزهای سری G دیدهایم تضمین میکند.
یکی دیگر از مزایای ذکر شده برای این لنز، عملکرد فوکوس خودکار آن است. لنز ۱۶-۲۵ میلیمتری f/2.8 شامل دو موتور خطی است که از عملکرد فوکوس خودکار سریع و دقیق، حتی در دوربینهای فوقالعاده سریع مانند a9 III و عکاسی پیوسته با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه هم پشتیبانی میکند. قبلا در بررسی گلوبال شاتر در سونی A9 III دیدیم که سرعت بالای این دوربین چقدر برای عکاسان ورزشی و خبری مهم است و خوشبختانه این لنز، توانایی پشتیبانی از این سرعت را دارد.
سونی همچنین میگوید این لنز که مشترکا برای عکاسی و فیلمبرداری طراحی شده است، عملکرد فوکوس بسیار پرسرعتی را در ضبط ویدئوهای 4K/120p ارائه میدهد و از جبران تنفس فوکوس (focus breathing) هم پشتیبانی میکند.
جبران تنفس فوکوس در این لنز چه کاربردی دارد؟
تنفس فوکوس (Focus Breathing) پدیدهای در لنزهای دوربین است که در آن هنگام تغییر فاصلهی فوکوس، میدان دید لنز به طور ظریفی تغییر میکند. به عبارت دیگر، با تغییر فاصلهی فوکوس از سوژه، انگار لنز کمی “تنفس” میکند و میدان دید آن کمی عریضتر یا باریکتر میشود.
این پدیده در لنزهای زوم به وضوح قابل مشاهده است، به طوری که هنگام زوم کردن به سمت داخل (برای بزرگنمایی یا زوم بیشتر)، میدان دید باریکتر میشود و برعکس، هنگام زوم کردن به سمت عقب (برای زوم یا بزرگنمایی کمتر)، میدان دید عریضتر میشود. تنفس فوکوس میتواند برای فیلمبرداران و عکاسانی که به دنبال تصاویر ثابتی هستند، مشکلساز باشد.
این لنز همچنین میتواند از فاصلهی بسیار نزدیکی فوکوس کند و حداقل فاصلهی عکاسی با آن ۰.۱۸ متر است. این موضوع در هنگام استفاده از فوکوس خودکار منجر به حداکثر بزرگنمایی 0.2X میشود.
برای مطالعه بیشتر: بهترین لنز برای دوربین سونی
شباهت عمدی در لنزهای جدید سونی
شاید با نگاه اول فکر کنید لنز ۱۶-۲۵ میلیمتری f/2.8 شباهت خیلی زیادی به لنز ۲۴-۵۰ میلیمتری f/2.8 دارد و اتفاقا اصلا هم اشتباه نمیکنید. این لنزها از نظر ظاهری و طراحی تقریباً یکسان هستند.
هر دو دارای حلقهی دیافراگم، حلقهی فوکوس و یک دکمهی قابل تنظیم هستند. تفاوت آنها تنها حدود یک میلیمتر در طول است و همچنین مراکز ثقل مشابهی هم دارند که به فیلمبرداران اطمینان میدهد هنگام تعویض لنزها نیازی به کالیبره کرده مجدد تجهیزات حرکتی مانند گیمبالها و لرزشگیرهای مخصوص محتوا و فیلمبرداری نخواهند داشت.
سونی لنز ۱۶-۲۵ میلیمتری f/2.8 را به عنوان مکمل لنز ۲۴-۵۰ میلیمتری f/2.8 پیشنهاد کرده و آنها را دو روی یک سکه معرفی میکند. برای عکاسان و فیلمبردارانی که به هر دو لنز جدید نیاز دارند و از نظر مالی مشکلی ندارند، این دو لنز یک مجموعه بسیار جمع و جور را تشکیل میدهند که عملکردی در سطح حرفهای را تضمین میکند.
سونی لنز جدید ۱۶-۲۵ میلیمتری f/2.8 G – و همچنین لنز ۲۴-۵۰ میلیمتری f/2.8 G – را برای عکاسی و فیلمبرداری، و حتی تولید محتوای حرفهای ولاگ، مناسب میداند.