دیجی آرکی
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی و بررسی لنز سونی FE 24-50mm f/2.8 G

وقتی صحبت از لنز‌هایی با محدوده زوم می‌شود، گزینه‌های معمول موجود در بین برند های مختلف، اغلب شامل فاصله کانونی 16 تا 35 میلی‌متر، 24 تا 70 میلی‌متر و البته 70 تا 200 میلی‌متر هستند. اما چند روز پیش، شرکت سونی یک لنز زوم کاملاً منحصر به فرد اما کارآمد به نام سونی FE 24-50mm f/2.8 G معرفی کرده است که احتمالا فصل جدیدی در بین لنز‌های کیت سونی باز خواهد کرد. با بررسی لنز سونی FE 24-50mm f/2.8 G در دیجی آرکی همراه باشید.

بررسی لنز سونی 24-50mm f/2.8 G

 

این لنز بسیار کامپکت و جمع و جور و سبک وزن با دیافراگم ثابت f/2.8، کاربردهای خاص خودش را دارد. شاید در ابتدا فاصله کانونی آن کمی عجیب به نظر برسد، اما اگر کمی دقت کنید، می‌بینید که در عمل بسیار کاربردی و مفید است. هرچند این لنز از نظر برد کمی محدود است، اما سرعت و اندازه کوچکش فاصله کم تله فوتو آن را جبران می‌کند. چون به دلیل وزن سبک‌تر و عدم سنگینی جلویی آن نسبت به لنز 24-70، می‌توان آن را هم روی دوربین‌های غیر فول فریم سونی مانند A6400 و هم روی دوربین‌های فول فریم مانند A7 IV تقریباً به هر جایی برد.

می‌دانیم که سازندگان محتوا، ولاگرها و عکاسان سفر اغلب با بخش واید این لنز‌ها بیشتر کار می‌کنند تا بتوانند محدوده گسترده‌تری را فیلمبرداری یا عکاسی کنند، اما آیا یک لنز جدید با محدوده 24-50mm برای عکاسان معمولی هم ایده‌آل است؟ بیایید با هم آن را بررسی کنیم.

 

بررسی لنز سونی 24-50mm f/2.8 G

بررسی لنز سونی 24-50mm f/2.8 G

 

تا پیش از این معمولا فقط تولیدکنندگان لنزهای شخص ثالث (یعنی برند‌های غیر سازنده خود دوربین مانند سیگما و تامرون) چنین فاصله کانونی‌هایی را ارائه می‌کردند، اما حالا می‌بینیم که سونی با طراحی اختصاصی خود و عدسی‌های باکیفیت سری G خود و دیافراگم مدور 11 تیغه‌ای وارد این عرصه شده است.
به دلیل استفاده از تیغه دیافراگم‌های گرد و دیافراگم بسیار باز F/2.8 ، این لنز می‌تواند بوکه‌های بسیار زیبا و چشم‌نوازی را ایجاد کند. ضمنا تصاویر آن، چه در عریض‌ترین حالت 24 میلی‌متر و چه در زوم 50 میلی‌متر، فوق‌العاده شارپ و با جزئیات دقیق هستند.
عملکرد ماکروگرافی این لنز نیز با بزرگنمایی 1:3 بسیار قابل توجه است. یعنی اگرچه نمی‌توان از آن برای عکس های ماکرو بسیار نزدیک استفاده کرد، اما با حداقل فاصله فوکوس 18 سانتی‌متر، می‌تواند به خوبی برای عکس های کلوزاپ از نزدیک استفاده شود.
سونی ادعا می‌کند که کیفیت تصویر سونی FE 24-50mm f/2.8 G در کل محدوده زوم با لنز 24-70 GM (سری G مستر) قابل مقایسه است و کنتراست آن نسبت به لنزهای هم‌رده بسیار بالاتر است.
علاوه بر دیافراگم گرد 11 تیغه‌ای که قبلاً به آن اشاره کردیم، چهار عنصر عدسی کروی یا آسفریکال هم برای به حداقل رساندن انحرافات نوری در این لنز وجود دارد.

اما چیزی که واقعاً ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد،سرعت فوکوس لنز سونی FE 24-50mm f/2.8 G است. فوکوس این لنز در هر شرایطی که آن را قرار می‌دهیم، به خوبی و با دقت بسیار زیادی عمل می‌کند. سیستم فوکوس داخلی در این لنز با موتورهای خطی باعث می‌شود فوکوس خودکار آن بسیار سریع و بی‌صدا باشد و این عمدتاً به دلیل حرکت گروه‌های میانی سیستم اپتیکی این لنز به دست می‌آید.
بنابراین انتظار داریم که این لنز با اندازه کوچک و دیافراگم بازی که دارد، بسیار مورد علاقه فیلمبرداران قرار بگیرد. چون در صورتی که آن را روی انواع گیمبال‌ها قرار بدهند، وزن چندانی را برایشان اضافه نمی‌کند و کنترل فوکوس آن نیز راحت‌تر است.
این روز‌ها استفاده از دوربین‌های سونی کوچک برای فیلمبرداری بسیار معمول است. کیفیت ساخت و وزن سبک این لنز آن را برای دوربین‌های کوچک‌تر مانند A7c II و A7c بسیار مناسب می‌کند، زیرا تنها 440 گرم وزن دارد. برای مقایسه، جالب است بدانید که این وزن کمتر از نصف وزن لنز Fe 24-70 G Master سونی است.
بیشتر بخوانید: بهترین لرزشگیر برای تولید محتوا چیست؟

 

امکانات لنز سونی 24-50mm f/2.8 G

اگرچه امکان تست آن را نداشتیم، اما گفته می‌شود که این لنز از فوکوس خودکار تا حداکثر سرعت 120 فریم بر ثانیه (با دوربین Sony a9 III) پشتیبانی می‌کند.

توجه داشته باشید که این لنز دارای لرزشگیر نیست، اما امکان سازگاری و هماهنگی کامل با لرزشگیر داخل بدنه در دوربین‌های سونی را دارد.

 

بررسی لنز سونی 24-50mm f/2.8 G

 

حلقه دیافراگم روی این لنز دارای یک سویچ قابل انتخاب است که می‌تواند تغییر دیافراگم را کلیکی یا بدون کلیک کند. حالت کلیکی به این صورت است که شما می‌توانید مانند لنز‌های قدیمی، دیافراگم را به صورت استاپ استاپ کم و زیاد کنید که البته همین تغییر هم قابل تنظیم است. یعنی می‌توانید ان را به استاپ کامل یا مثلا ⅓ استاپ  تغییر دهید.
حالت بدون کلیک هم برای فیلمبرداری مناسب است، زیرا تغییر دیافراگم را روان‌تر می کند.
این لنز همچنین دارای یک دکمه قابل تنظیم نگه داشتن یا قفل فوکوس و یک سوئیچ AF/MF برای کنترل نوع فوکوس است. در جلوی آن دهانه فیلتر 67 میلی‌متری که می‌توانید از فیلتر لنز‌های ارزان قیمت مانند B+W 67mm XS-Pro UV Haze MRC-Nano روی ان استفاده کنید. البته جلوی خود لنز هم یک پوشش ضد بازتاب برای جلویگری از باز‌تاب‌های اضافی در زیر نور‌های شدید وجود دارد.
بررسی لنز سونی FE 24-50mm f/2.8 G نشان می‌دهد که در برابر گرد و غبار و رطوبت نیز مقاوم است و نهایتا اینکه سطح جلویی این عدسی نیز به پوشش فلورین مجهز شده که تا حد زیادی از آلودگی اتفاقی جلوگیری می‌کند.

 

آیا خرید لنز سونی FE 24-50mm f/2.8 G منطقی است؟

بدون شک این لنز به یکی از بهترین لنز‌های سونی برای دوربین‌های کوچک این شرکت تبدیل خواهد شد. فاصله کانونی عالی، فاصله فوکوس کم، دیافراگم باز و اندازه کوچک و کامپکت آن، باعث می‌شود تا این لنز به عنوان یک لنز عمومی و همیشگی برای اغلب عکاسان کاربرد داشته باشد.
برای بررسی قیمت لنز سونی 24-50mm f/2.8 G و خرید آن می‌توانید به سایت دیجی آرکی مراجعه کنید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*