دوربینهای عکاسی در سال 1402: رونق دوباره؟
آیا معرفی دوربینهای عکاسی در سال 1402 خبر از رونق دوباره دارد؟
سال 1402 آرام آرام به پایان خود نزدیک میشود و ما در این سال، شاهد رونق بیشتر دنیای عکاسی و صنعت دوربین سازی بودیم. دنیای دوربینهای عکاسی در سال 1402 نسبت به اولین سال بعد از پایان کرونا، شرایط بهتری را تجربه کرد و دوربینهای بیشتر و بهتری وارد بازار شدند. به نظر میرسد این موضوع بتواند نشانهای اولیه از پایان یافتن روند کندی تولید و کمبود تراشههای کامپیوتری باشد که در دوران همهگیری با آن مواجه شدیم.
ما لیستی از تمام دوربینهای مهمی که سال گذشته عرضه شدهاند را گردآوری کردهایم. مطمئناً در میان آنها دوربینهایی وجود دارند که انتظار میرود برای سالهای آینده در بازار ایران در هم در دسترس باشند. همچنین برخی مدلهای عجیب و غریب هم دیده میشوند که احتمالا به ندرت به صورت عمومی در فروشگاههای معتبر آنلاین مانند دیجی آرکی عرضه شوند. به همین دلیل هم احتمالا علاقمندان به این تجهیزات باید آن را به صورت انلاین از وبسایتهای خارجی سفارش دهند. اما بهرحال آنها را هم معرفی میکنیم.
اینکه این افزایش عرضه در سال 1403 ادامه خواهد داشت یا خیر، آیا برندهایی که در سال 1402 کمکار بودند امسال فعالیت بیشتری خواهند کرد و یا شاید شاهد ظهور یک رهبر جدید در عرصه دوربینهای عکاسی باشیم، همگی گمانهزنی های جذابی هستند که با گذشت زمان پاسخشان را میفهمیم.
نکته مهم: این لیست جامع و کامل نیست. برای مثال در این جمعبندی خبری از دوربینهای چاپ فوری، دوربینهای ورزشی مانند گوپرو، دوربینهای گوشیهای هوشمند و محصولات غیرمتعارف مانند عینک هوشمند اپل ویژن نیست. ما فقط دوربینهای واقعی را لیست کردهایم.
دوربینهای عکاسی کانن در سال 1402
کانن در سالی که گذشت، چهار دوربین جدید را به بازار عرضه کرد.
اولین مورد، دوربین بدون آینه فولفریم میانرده EOS R8 بود که با قیمتی زیر ۱۵۰۰ دلار، توانست به لطف دارا بودن جدیدترین قابلیتهای فوکوس خودکار کانن، فیلمبرداری حرفهای و بدنهی خوشدست و ارگونومیک جایگاه خود را در بین طرفداران این برند پیدا کند و امتیازات بالایی را از وبسایتهای حرفهای مانند DPreview و Techradar کسب نماید.
همزمان با R8، دوربین بدون آینهی کامپکت EOS R50 نیز معرفی شد. این دوربین با حسگر 24 مگاپیکسلی در اندازه APS-C (هاف فریم)، برای جذب کاربران جدید و عکاسانی که با گوشیهای هوشمند کار میکننند و به دنبال تجربهای فراتر از دوربین گوشی خود هستند، طراحی شده است.
در همین اواخر هم شاهد معرفی دو مدل EOS R100 و PowerShot V10 بودیم. R100 هم مانند R50، دوربینی هاف فریم و 24 مگاپیکسلی و البته با امکانات ضعیفتر از R50 و سیستم فوکوس خودکار نه چندان پیشرفته بود. PowerShot V10 هم دوربینی خاص با طراحی عجیب برای کاربران شبکههای اجتماعی و ولاگ است.
یک دوربین کامپکت و کوچک با نمایشگر چرخان و لنز ثابت واید که امکانات فوقالعادهای برای فیلمبرداری دارد و فیلترهای مخصوص شبکههای اجتماعی را روی آن میبینیم.
دوربینهای عکاسی نیکون در سال 1402
نیکون در سال گذشته فقط دو دوربین جدید را روانهی بازار کرد. اما واقعا مصداق کامل کم گوی و گزیده گوی بود. هر دوی دوربینهای عکاسی نیکون در سال 1402 جزو بهترین دوربینهای رده خودشان بودند و توانستند حسابی سر و صدا کنند.
دوربین بدون آینه فولفریم Z8 عملا یک Z9 کوچک محسوب میشود. این دوربین با حفظ ویژگیهای مهم مدل پرچمدار Z9 نیکون، البته در ابعاد کوچکتر و با قیمتی حدود ۱۵۰۰ دلار ارزانتر عرضه شد. کیفیت تصویر و فوکوس خودکار فوقالعاده در کنار عملکرد ویدئویی مناسب و ارگونومی بسیار دقیق و باب دل طرفداران نیکون، این دوربین را به محصولی برجسته و مهم در سال گذشته تبدیل کرد. دوربین نیکون Z8 به اندازهای ما را تحت تاثیر قرار داد که یک بررسی اختصاصی برای آن در دیجی آرکی کار کردیم.
دوربین دیگر نیکون در سال 1402 هم یک دوربین بدون آینه فولفریم دیگر به نام Zf بود. این همان دوربینی بود که سال ها منتظر آن بودیم. یک دوربین الهامگرفته از سبک Retro یا چیزی که ما در ایران آن را کلاسیک مینامیم. این دوربین که تلفیقی از تکنولوژی مدرن و طراحی دوربینهای اواخر دههی ۷۰ و اوایل دههی ۸۰ میلادی است، یک دوربین عکاسی و فیلمبرداری شاهکار برای استفاده عمومی و تخصصی برای عکاسان و فیلمبرداران است.
اگر میخواهید از دوربینهای عکاسی حرفهای مانند این برای فیلمبرداری استفاده کنید، ما یک راهنمای فیلمبرداری برای عکاسان منتشر کردهایم که به تمامی جوانب مختلف و تجهیزات مورد نیاز برای این کار پرداختهایم که مطالعه آن را نیز پیشنهاد میکنیم.
دوربینهای عکاسی سونی در سال 1402
شرکت سونی با اقتدار، بیشترین تعداد دوربین جدید را در سال گذشته روانهی بازار کرد. این شرکت با طیف وسیعی از دوربینها، از دوربینهای کامپکت جیبی تا دوربینهای فولفریم ۶۰ مگاپیکسلی حرفهای (پنج مدل جدید)، توجه همگان را به خود جلب کرد.
اوایل امسال سونی از دوربین ZV-E1 رونمایی کرد. این دوربین عملا یک منطق یا لاین جدید را در دنیای عکاسی و فیلمبرداری مطرح میکرد: چه میشد اگر تکنولوژی بهکار رفته در دوربینهای Sony a7S III و Sony FX3 را در یک دوربین مخصوص ولاگ با رویکرد شبکههای اجتماعی در حال رشد میگنجاندیم؟ نتیجهی کار، یک دوربین فولفریم رده بالا بود که معنای واقعی “بهترین دوربین مخصوص ولاگ” را بازتعریف کرد.
چند ماه بعد هم، شاهد معرفی ZV-1 Mark II با لنز معادل ۱۸-۵۰ میلیمتر و دیافراگم متغیر f/1.8-4.0 بودیم. این دوربین که از مدل قبلی یعنی ZV-1 بهروزرسانی شده، با بهرهمندی از حسگر Stacked CMOS تجربهی فیلمبرداری با فوکوس خودکار عالی و سرعت خوانش بسیار سریع را ارائه میداد. ZV-1 Mark II در زمینهی فیلمبرداری یک درخشش محسوب میشود، اما در بخش عکاسی، کارایی چندان قابل توجهی ندارد که بخواهیم آن را یک اتفاق بسیار مهم محسوب کنیم.
سونی در اوایل تابستان، دوربین a6700 را معرفی کرد که یک پرچمدار جدید برای علاقهمندان به دوربینهای بدون آینه APS-C این شرکت محسوب میشد. این دوربین در تمام زمینههایی که مورد بررسی قرار گرفت، عملکردی عالی داشت و شهرت سری a6000 را به عنوان گزینهای بهصرفه و باکیفیت تداوم بخشید.
دوربینهای سری a6000 به طور کلی بدنههایی کوچکتر و جمع و جورتر از سری آلفا 7 ها دارند، اما میتوانند از لنز های سری E استفاده کنند. خصوصا در زمینه فیلمبرداری، این دوربین میتواند یک گزینه بسیار مهم برای تولید محتوای انلاین محسوب شود و یکی از بهترین سیستمهای فوکوس خودکار موجود در بازار را در خود دارد.
و سرانجام به دو دوربین a7C II و a7CR میرسیم که هر دو فول فریم هستند. این دو دوربین از بدنهای با طراحی و چینش دکمههای مشابه به همدیگر، سیستم فوکوس خودکار یکسان و قابلیت فیلمبرداری ۱۰ بیتی بهره میبرند. اما تفاوت اصلی آنها در نوع حسگرشان نهفته است: a7C II حسگر ۳۳ مگاپیکسلی و a7CR حسگر ۶۱ مگاپیکسلی دارد. حرف R در انتهای نام این دوربین نشاندهنده رزولوشن بالای آن است و اینکه این دوربین میتواند برای عکاسی هم بسیار کارآمد باشد. هر دوی این دوربینها گزینههای جذابی برای عکاسانی هستند که به مشخصات فنی بالا و همچنین بدنه پرتابل اهمیت بیشتری میدهند.
اصولا سری C در دوربینهای A7 به Compact بودن آنها اشاره دارد و نشان دهنده این است که این دوربینهای فول فریم، دارای بدنهای بسیار کوچکتر از دوربینهای بدون آینه سری A7 ها هستند.
نهایتا اینکه در اواخر سال هم شاهد معرفی سونی A9 III بودیم. این دوربین پرقدرت و پرچمدار، اولین دوربین پرسرعت و فول فریم در جهان است که با گلوبال شاتر کار میکند و انقلابی در زمینه عکاسی پرسرعت محسوب میشود. به همین علت هم در دیجی آرکی درباره اینکه چرا گلوبال شاتر در سونی A9 III اینقدر مهم است توضیح دادیم.
دوربینهای عکاسی فوجی در سال 1402
فوجیفیلم سال گذشته را با سه دوربین جدید به پایان رساند.
اولین مورد، دوربین بدون آینه APS-C میانرده X-S20 بود که در خرداد 1402 معرفی شد. این دوربین با قیمتی که عرضه شده، امکانات فوقالعادهای را در اختیار کاربر قرار میداد. دوربین X-S20 نه فقط دوربین جدید و قدرتمند فوجی، بلکه یکی از بهترین دوربینهای عکاسی در سال 1402 محسوب میشود. اگرچه لازم به ذکر است که سیستم فوکوس خودکار این دوربین همچنان از رقبای خود عقبتر است، اما جایگاهی که برای این دوربین در نظر میگیریم، به عنوان بهترین گزینه زیر 1500 دلار در بازار است.
دوربین دوم، GFX 100 II، نشاندهندهی جاهطلبیهای بزرگ فوجیفیلم است. جدیدترین دوربین مدیوم فرمت این شرکت، شاهد پیشرفتهایی در بخش حسگر، لرزشگیر و فوکوس خودکار است. همچنین این دوربین قادر به فیلمبرداری ۸K بوده و از ابزارهایی مانند نمایشگر گرافیکی صدا و حسگری با رزولوشن 102 مگاپیکسل و لرزشگیر با امکان 8 استاپ لرزشگیری! بهره میبرد.
نهایتا همین یکی دو هفته پیش هم دوربین X100 IV فوجی را دیدیم که اگرچه تا الان به تعداد محدودی وارد بازار شده است، اما قیمت در مقابل امکانات ان فوقالعاده محسوب میشود. ما در دیجی آرکی یک مقاله کامل را به بررسی دوربین فوجی X100 IV اختصاص داده ایم که مطالعه آن را پیشنهاد میکنیم.
دوربینهای عکاسی پاناسونیک در سال 1402
پاناسونیک سال گذشته سه دوربین جدید را معرفی کرد. البته در واقع دو دوربین، چون مدلهای DC-S5II و DC-S5IIX به طور همزمان رونمایی شدند و عملا یک دوربین محسوب میشوند. تفاوت اصلی آنها در قابلیتهای ویدیویی برای افراد حرفهای و کاربران رده بالا خلاصه میشد. فقط اینکه نسخهی «X» توانایی خروجی مستقیم فیلم ProRes به درایو SSD خارجی یا خروجی Raw از طریق HDMI را ارائه میدهد.
اگر تنها به عکاسی علاقهمند هستید، نیازی به پرداخت هزینه بیشتر برای مدل «X» ندارید و همان مدل عادی برایتان عالی است. در نهایت، این دوربین هم برای عکاسان و هم برای فیلمبرداران گزینهای با قیمت مناسب است. هر چند مانت آن L است، اما برای سرمایهگذاری طولانی مدت و کار با لنز های مانت L، هم برای عکاسی و هم فیلمبرداری عالی است.
برخلاف این دوربینها که هر دوشان فول فریم بودند، در سال 1402 شاهد معرفی DC-G9 II از پاناسونیک هخم بودیم. این دوربین اولین دوربین میکرو چهار سوم پاناسونیک با فوکوس خودکار تشخیص فاز است. DC-G9 II یک مدل رده بالا با تمرکز بر عکاسی است که با یک طراحی عالی، امکانات و کارآیی در حد دوربینهای فول فریم را در دسترس کاربر قرار میدهد.
دوربینهای عکاسی OM Systems در سال 1402
سال 1402 برای OM Digital Solutions سال آرامی بود. این برند در سال گذشته چندان در خبر ها جا نگرفت و تنها دوربین عرضهشده توسط این شرکت، Tough TG-7 بود که عملا یک دوربین برای سفر و شرایط نامساعد کوهنوردی و غواصی است.
این دوربین کامپکت ضدضربه و ضدآب، با لنز زوم معادل ۲۵-۱۰۰ میلیمتر، تا عمق ۱۵ متری (۵۰ فوتی) در برابر آب مقاوم است. اگرچه این تنها دوربین OM System در سال پیش بود، اما خیلی از وبسایتهای حرفهای Tough TG-7 را به عنوان بهترین دوربین کامپکت ضدآب سال معرفی کردند. زیرا برخلاف دیگر دوربینهای مقاوم، امکان عکاسی با فرمت Raw را هم دارد که این قابلیت میتواند در زمان عکاسی زیر آب و نیاز به اعمال ویرایشهای رنگ و نور بعدی، بسیار کاربردی باشد.
امیدواریم سال بعد را کمی قدرتمندتر جلو برود.
دوربینهای عکاسی پنتاکس/ریکو در سال 1402
ریکو یا پنتاکس (هر کدام را که بیشتر دوست دارید!) در سال گذشته تنها یک دوربین جدید را روانهی بازار کرد. دوربین Pentax K-3 Mark III Monochrome نسخهی تک رنگ دوربین DSLR میانرده 25.7 مگاپیکسلی این شرکت است که حسگر هاف فریم یا APS-C دارد.
نسخه تک رنگ، یعنی اینکه این دوربین قرار است صرفا سیاه و سفید عکس بگیرد. البته حذف رنگ، فقط یک ژست روشنفکری و هنرمندانه محسوب نمیشود. حذف فیلتر رنگ منجر به مزایای خاصی در این نوع دوربینها میشود: افزایش یک استاپ نور در تمامی حساسیتهای ایزو و طبیعتا نویز کمتر، تصاویر شارپتر (بدون نیاز به دموزاییک کردن تصویر)، حذف نویز رنگی و جزئیات بیشتر در کل تصویر از مزیتهای مونوکرومها محسوب میشود.
لایکا هم قبلا چنین ریسکهایی کرده است و این دوربین هم برای ریکو یک ریسک بزرگ بود، اما ما خوشحالیم که ریکو رویکردی متفاوت را در پیش گرفته است. از این به بعد عکاسان هنری نیازی ندارند مستقیما به سراغ برند گرانقیمت لایکا بروند و گزینههای بیشتری در اختیار دارند.
ریکو در سال 1402 دوربین مقاوم Pentax WG-90 را هم معرفی کرد. نکته جالب در این دوربین، استفاده از نام تجاری پنتاکس در این دوربین ضد آب است که خود ریکو هم تاکید کرد که به دلیل شهرت این نام تجاری در تولید این دوربینها از آن استفاده کرد.
این دوربین از لنز زوم اپتیکال 5 برابر با فاصله کانونی معادل 28 تا 140 میلیمتر و یک رینگ لایت در دور لنز خودش بهره میبرد. حسگر تصویر این دوربین از نوع CMOS BSI با اندازهی 16 مگاپیکسل و ابعاد 1/2.3 اینچ است. طبق اعلام شرکت ریکو، WG-90 میتواند تا عمق 14 متری (46 فوت) در برابر آب مقاومت کند و یک رقیب مستقیم برای Tough TG-7 محسوب میشود. البته بدون عکاسی خام.
دوربینهای لایکا در سال 1402
اگرچه اصولا برند لایکا به دلیل قیمت زیادی که دارد، در ایران خریداران بسیار کمی دارد، اما بهرحال میتواند لیست دوربینهای عکاسی در سال 1402 ما را تکمیل کند. لایکا در سال 1402، سه دوربین جدید روانهی بازار کرد که دو مدل از آنها نسخههایی متفاوت از M11 به شمار میرفتند.
اولین مدل، M11 Monochrom بود که در اواسط اردیبهشت امسال معرفی شد. این دوربین با حذف فیلتر رنگ از روی حسگر CMOS BSI مدل اصلی M11، توانایی عکاسی سیاه و سفید با رزولوشن ۶۱ مگاپیکسلی را در اختیار کاربر قرار میداد. این تغییر باعث میشود که مقدار پایه ایزو (ISO) در این دوربین یک مرحله نسبت به نسخهی رنگی M11 بالاتر باشد (گفتیم که حسگر های سیاه و سفید، به نوردهی کمتری برای اشباع شدن نیاز دارد).
در اکتبر، مدل M11-P با ویژگیهای خاص همیشگی سری «P» لایکا، یعنی بدون نشان قرمز لایکا در جلوی بدنه و پوشش شیشهای روی نمایشگر، به بازار عرضه شد. این مدل همچنین قابلیت ضبط متادیتا (اطلاعات اضافی ثبتشده همراه با تصویر) را مطابق با استانداردهای ابتکار اصالت محتوا (CAI) دارد. ما قبلا در دیجی آرکی درباره اصالت محتوا و امضای دیجیتال در عکاسی در این دوربینها توضیح دادیم. . این ویژگی، M11-P را به اولین دوربینی در بازار با قابلیت استفاده از سیستمهای CAI تبدیل کرد.
در فاصلهی معرفی این دو مدل، شاهد معرفی دوربین Q3 بودیم که یک جورهایی خط تولید دوربینهای لایکا با سبک ویزور ثابت و لنز غیرقابل تعویض را متحول کرد. این دوربین با بهروزرسانیهای زیادی نسبت به نسل قبلی خود، از حسگر فولفریم ۶۰ مگاپیکسلی (با رزولوشن بالاتر از قبلیها)، سرعت عکاسی پیدرپی بیشتر، صفحهنمایش لمسی پشتی متحرک و قابلیت فیلمبرداری ۸K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه بهره میبرد.
و این هم جمعبندی مهم ترین دوربینهای عکاسی در سال 1402
خب، این هم از مرور دنیای دوربینهای عکاسی در سال 1402. نکتهی قابل توجه، افزایش اندک تعداد دوربینهای جدید عرضهشده در مقایسه با دو سال گذشته است (هر دو سال 1400 و 1402 شاهد عرضهی ۱۸ دوربین از برندهای مطرح بودیم). این موضوع باعث ایجاد امیدواری بیشتر دربارهی آیندهی این صنعت میشود.
نظر شما دربارهی عملکرد صنعت دوربینهای عکاسی در سال 1402 چیست؟ به نظر شما این صنعت در سال 1403 به چه سمت و سویی خواهد رفت؟ برای چه چیزهایی بیشتر از همه هیجانزده هستید؟ دوست دارید در آینده شاهد چه پیشرفتهایی باشید؟ راستی یک مطلب هم درباره دوربینهایی که در سال 1402 منتظرشان بودیم و معرفی نشدند منتشر خواهیم کرد که پیشنهاد میکنیم آن را نیز مطالعه کنید.
خوشحال میشویم نظرات و پیشبینیهای خود را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید و از همین الان هم قرار میگذاریم ۱۲ ماه دیگر دوباره همین کار را انجام دهیم و درستی پیشبینیهای خودمان را در دنیای واقعی بررسی کنیم.