دیجی آرکی
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

دیفیوزر در عکاسی چه کاربردی دارد؟

دیفیوزر در عکاسی

کاربرد دیفیوزر در عکاسی و نحوه تاثیر آنها بر نور فلاش

دیفیوزر در عکاسی یکی از مهم‌ترین تجهیزات شکل دهنده نور و البته یکی از مهم‌ترین ابزارها در عکاسی با فلاش است. استفاده از دیفیوزرها از نظر کیفیت و میزان نور، حتی از فلاشی که استفاده می‌کنید نیز مهم‌تر است. در این مقاله به تمام سوالات شما در مورد دیفیوزرها برای عکاسی با فلاش و نور مصنوعی و نحوه استفاده از آن‌ها پاسخ می‌دهیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

دیفیوزر در عکاسی چیست؟

دیفیوزر در عکاسی وسیله بسیار ساده ای است که نور را از منبع پخش می‌کند؛ به عبارت دیگر، مساحت نور را از منبع افزایش می‌دهد. بااین‌حال برای اینکه دقیق‌تر با دیفیوزرها آشنا شویم باید بگوییم دیفیوزرها وسیله‌ای شبیه به تصویر زیر هستند:

دیفیوزرها در ابعاد و اشکال مختلفی وجود دارند که ابتدایی ترین شکل آن شبیه به جعبه کوچکی است که جلوی فلاش اکسترنال دوربین‌ها نصب می‌شود.به عنوان مثال سافت‌ باکس گودکس برای فلاش‌های اکسترنال با اندازه 15×20 cm یکی از کوچکترین دیفیوزر‌های در عکاسی محسوب می‌شود.

دیفیوزرهای ابتدایی و ساده مستقیما روی فلاش نصب می‌شوند؛ اما این تنها شکلی نیست که یک دیفیوزر می تواند داشته باشد. آیا تابه‌حال نورپردازی چتری را که از تجهیزات آتلیه است دیده اید؟ البته چتر فلاش بین حوزه رفلکتورها و دیفیوزرها معلق هستند و می‌تواند هر دوی آنها محسوب شود. اما حداقل چتر‌های عبوری هنوز یک دیفیوزر محسوب می‌شوند که برای پراکنده کردن نور برای فضای مورد نظر شما طراحی ‌شده‌اند.

باید توجه کرد که دیفیوزها تنها برای اتصال به فلاش ها ساخته نشده اند. دیفیوزرها برای اتصال در جلوی فلاش‌های استودیویی بزرگ‌تر و چراغ‌هایی که ثابت هستند نیز قابل استفاده است. اگرچه هدف در تمام آنها یکی است: ” نرم کردن نور”

 

آموزش دیفیوزر در عکاسی 

 

نور “نرم “و نور “سخت “در عکاسی چیست؟

اگر قبلا از فلاش در عکاسی استفاده نکرده‌اید، استفاده از کلمه “نرم کردن نور” شاید برای شما کمی عجیب باشد، اما توجه کنید نرم کردن نور در واقع به پراکندگی زیاد نور گفته می‌شود. به ‌طوری‌که نور به طور یکنواخت تمام زوایای سوژه برسد. اما چون قرار است در این مقاله از این کلمه زیاد استفاده کنیم پس بهتر است ابتدا بامعنی و کاربرد آن بیشتر آشنا شویم.

ابتدا باید مفهوم نور سخت و خشن را بدانیم. زمانی نور بر روی یک سوژه خشن است که سایه هایی که ایجاد شده، کاملا مشخص، تیره و لبه‌های کاملا قابل تشخیص داشته باشند که منجر به یک عکس با کنتراست بالا خواهد شد. نور ظهر (خورشید از بالای سر)  را می‌توان یک نمونه از نور خشن یا سخت در نظر گرفت.

بهترین تعریف برای نور نرم درست عکس نور سخت است. سایه های نرم، بدون لبه‌های مشخص و انعکاس‌های تدریجی است. به‌طوری‌که نور به طور یکنواخت در سراسر سوژه وجود دارد و در نتیجه کنتراست کمتری در تصویر به چشم می‌خورد. یک روز ابری روشن مثالی خوب برای نور نرم است.

اکثر عکاسان استفاده از نور نرم را ترجیح می‌دهند در حالی که همیشه استثنا نیز وجود دارد.

 در عکس زیر استفاده از فلاش دیفیوزر و بدون استفاده از دیفیوزر برای مقایسه می‌بینید.

 

[bafg id=”32618″]

 

می‌توانید ببینید تصویر دوم دارای سایه هایی با لبه‌های نرم تر است. تصویر کنتراست کمتری دارد. برای اکثر ببیننده ها تصویر دوم بهتر است چون که نور سخت باعث حواس‌پرتی ببینده می‌شود!

حالا که با مفهوم نور نرم و نور سخت آشنا شدیم بهتر است به بحث در مورد جزییات دیفیوزرها بپردازیم.

دیفیوزر در عکاسی چگونه کار می کند؟

اصل کلی کار دیفیوزرها پراکنده کردن نور در فضایی بزرگ‌تر است. با پخش شدن نور در مساحت بیشتر از منبع نور، نور به طور یکنواخت به تمام زوایای سوژه می رسد. درنتیجه نور نرم ایجاد می‌شود!

تصویر زیر مفهوم نور سخت و نور نرم را بهتر نشان می دهد.

 

دیفیوزرها در عکاسی

سمت چپ: نور سخت بدون دیفیوزر سمت راست: نور نرم با دیفیوزر (توجه کنید فاصله فلاش ها با سوژه یکسان است)

همانطور که در تصویر مشخص است، زمانی که منبع نور کوچک و بسیار دور باشد نوری که به سوژه می تابد بسیار تند است و در نتیجه نور سخت است. اما در مقایسه با آن، زمانی که منبع نور بزرگ‌تر باشد و با استفاده از دیفیوزر نور را پراکنده کرده باشیم نور در بیشتر زوایای کره پخش می‌شود و در نتیجه نور نرم است.

 توجه کنید اندازه فلاش دیفیوزر مسئله بسیار مهمی است. با توجه به اینکه فاصله فلاش تا سوژه یکی است (عکس بالا)، یک دیفیوز بزرگ نور نرم‌تری را نسبت به یک دیفیوزر کوچکتر ایجاد می‌کند.
شاید به همین خاطر هم باشد که خیلی از عکاسان به دنبال سافت باکس‌ها یا دیفیوزر‌های خیلی بزرگ مانند سافت باکس گودکس 70×100 سانتی‌متر هستند.

 در تصویر زیر می‌توانید نحوه کار کردن دیفیوزر و پراکنده شدن نور در اطراف سوژه را ببینید:

 

دیفیوزرها در عکاسی

فاصله دیفیوزر در عکاسی از سوژه‌ها، مهم‌تر از اندازه آن است!

اما تنها اندازه دیفیوزر در عکاسی مهم نیست. بلکه فاصله فلاش دیفیوزر با سوژه نیز اهمیت زیادی دارد. هر چه پخش‌کننده نور به سوژه نزدیک‌تر باشد، نور ملایم تر است. در حالی که پخش‌کننده‌ی نوری که در فاصله دورتری نسبت به سوژه قرار گرفته نور را از زوایای محدودتری پخش می‌کند، در نتیجه نور سخت است.

در تصویر زیر این مطلب به ‌خوبی نشان داده‌ شده است.

 

دیفیوزرها در عکاسی

 

در واقع، اندازه دیفیوزرها نسبت به‌اندازه سوژه است که مهم است. یک دیفیوزر کوچک و نزدیک به سوژه کوچک نور نرم‌تری نسبت به یک دیفیوزر بزرگ و دورتر از یک سوژه بزرگتر ایجاد می‌کند. پس سوژه شما نیز نقش مهمی در ایجاد نورها خواهد داشت.

تصویر زیر برای درک بهتر مطلب بالا است.

 

دیفیوزرها در عکاسی

 

توجه کنید سوژه‌ای که بزرگ‌تر است چطور مانع رسیدن نور از دیفیوزر به تمام قسمتهای آن می‌شود. اما در سوژه کوچکتر نور عملاً به دور آن می‌پیچد.

شما از نکات بالا به این نتیجه خواهید رسید که :

عکاسان ماکرو می‌توانند از دیفیوزرهای کوچکتر استفاده کنند در حالی که عکاسان پرتره برای نور ملایم‌تر به همان اندازه باید از دیفیوزرهای بزرگتری استفاده کنند.

خلاصه عملکرد دیفیوزرها در عکاسی به این ترتیب است که با بزرگ‌تر شدن و نزدیک‌تر شدن فلاش به سوژه و همچنین کوچک بودن سوژه، شما نور بسیار ملایم‌تری را دریافت می‌کنید. به همین دلیل است که عکاسان فلاش را بدون دیفیوزر استفاده نمی‌کنند. عکاسان حرفه‌ای همیشه از یک روش برای ایجاد نور ملایم بر روی سوژه های خود استفاده می‌کنند. چه فلاش دیفیوزر اختصاصی سوژه را داشته باشند یا فلاش چتری و یا هر نوع فلاش دیگری.

زمان و نحوه استفاده از دیفیوزرها در عکاسی

چه زمانی باید از دیفیوزرها در عکاسی استفاده کرد؟ توصیه ما به شما عکاسان حرفه‌ای این است زمانی که از فلاش یا به طور کلی از نور مصنوعی استفاده می‌کنید، از دیفیوزر استفاده کنید. استفاده از دیفیوزرها به معنی این نیست که نور خشن ایده بدی است، اما در 99 درصد مواقع استفاده از نور ملایم گزینه مناسب‌تری است. استفاده از دیفیوزر یک راه حل ساده برای بهبود کیفیت عکسهاست و هزینه تهیه آن‌ کاملا معقول است!

استفاده از دیفیوزرها در عکاسی ممکن است کمی پیچیده باشد. در این مقاله سعی میکنیم انواع شرایط استفاده از دیفیوزرها را به زبان ساده برای شما بیان کنیم.

 

دیفیوزر در عکاسی

 

  1. زمانی که به سوژه نزدیک هستید.

بهترین راه برای ایجاد نور ملایم تر، خرید یک دیفیوزر بزرگ و قرار دادن آن تا حد امکان در نزدیکی سوژه است. این یک دلیل مهم در استفاده از فلاش اکسترنال است. فلاشهای روی دوربین، زمانی که سوژه در فاصله بسیار نزدیک قرار دارد مثل عکاسی ماکرو، می‌توانند نور را به‌خوبی در تمام زوایای سوژه پخش کنند. اما زمانی که قصد عکاسی پرتره داشته باشید با فلاشهای روی دوربین، نورهای شدید و خشن و سایه هایی با لبه‌های تیز خواهید داشت!

اگر شما فلاش اکسترنال خود را در عکاسی ماکرو استفاده می‌کنید باید بتوانید آن را در نزدیک ترین موقعیت به سوژه قرار دهید. اما نه در داخل کادر عکاسی!

 

  1. به زوایای سوژه دقت کنید

سایه ها و هایلایت هایی که در عکس شما ثبت می‌شود با زاویه‌ای که نور به سوژه برخورد می‌کند نسبت مستقیم دارد. در مورد عکاسی از حیات وحش، سعی کنید سوژه کاملا روشن باشد. اما می‌توانید با قرار دادن دیفیوزر در موقعیت‌های مختلف نسبت به سوژه به نتایج جالبی برسید. مثلا با قرار دادن دیفیوزر در سمت چپ یا راست سوژه، روشنایی غیر مستقیمی بر روی سوژه ایجاد می‌کنید.

نکته اصلی همین‌جاست: دیفیوزر را در نزدیک ترین مکان به سوژه قرار بده. البته خارج از کادر عکاسی!
نکته دوم: از دیفیوزر بزرگ استفاده کن تا تمام زوایای سوژه نور داشته باشد
!

 

دیفیوزر در عکاسی

 

  1. اگر فلاش اکسترنال استفاده می‌کنید

استفاده از دیفیوزر در عکاسی کمک زیادی به پخش کردن و ملایم شدن نور می‌کند. عکاسی با فلاش خارجی و استفاده از دیفیوزر می تواند تاثیر زیادی در نور عکس شما داشته باشد. دیفیوزر را در نزدیک سوژه قرار دهید و موقعیت دیفیوزر را نسبت به سوژه عوض کنید، تغییرات کوچک می‌توانند تاثیر زیادی روی عکس داشته باشند.

فلاش های اکسترنال معمولا با ریموت یا از طریق کلید روی کابل فلاش فعال می شوند. نگه‌داشتن فلاش در جای مناسب نسبت به سوژه یکی از چالش های اصلی عکاسان است! اکثر عکاسان فلاش را با دست چپ و دوربین را با دست راست میگیرند.

پایه نگهدارنده نور و بازوهای فلاش و همچنین دوستان و همکارانتان در این مواقع گزینه‌های خوبی برای نگه ‌داشتن فلاش هستند؛ اما به یاد داشته باشید در عکاسی از سوژه های متحرک امکان استفاده از سه پایه نور و بازوهای فلاش کمتر است. اما اگر از سوژه ایستا در استودیو عکاسی می‌کنید، استفاده از پایه نور فنری پاناسون بسیار کمک‌کننده است.

 

  1. استفاده فلاش یکسان برای تمام سوژه ها مناسب نیست

شما باید به تکنیک های نورپردازی مورد نیاز خود مسلط باشید. زیرا که یک تنظیم واحد نورپردازی برای هر موقعیتی مناسب نیست. همانطور که قبل‌تر گفته شد، سوژه های بزرگ‌تر به دیفیوزر بزرگتری نیاز دارند تا نور به تمام قسمتهای سوژه برسد. از طرفی اگر شما بافت و لبه‌های تیز و واضحی را در عکس بخواهید، باید نور تندتری را تنظیم کنید.

یک مهارت مهم در عکاسی، ارزیابی کادر عکاسی و تنظیم نوع نور مناسب با آن است. پخش کردن نور به روی سوژه، راه را برای بهتر شدن تنظیمات نورپردازی باز می کند!

دیفیوزر در عکاسی

  1. به کچ لایت یا بازتاب نور داخل چشم توجه کنید

آخرین نکته که باید در نظر داشته باشید، بازتاب نورهای داخل چشم سوژه یا کچ لایت است. انعکاس کچ لایت در واقع بازتاب نور فلاش خود هست. اگر دیفیوزر شما شکل عجیبی داشته باشد یا لبه‌های تیز داشته باشد، بازتاب نور کم و نه چندان زیبایی، در چشم‌های سوژه خود خواهید داشت.

اکثر عکاسان از دیفیوزرهای با لبه‌های تیز و گوشه‌دار استفاده نمی‌کنند. بهترین دیفیوزر برای کچ لایت جذاب و زنده داخل چشم‌های سوژه استفاده از دیفیوزر‌های با سطح مقطع دایره‌ای مانند سافت باکس پارابولیک گودوکس با قطر 90 سانتی متر است.

 

آیا می توانید به جای دیفیوزر در عکاسی ، از چند فلاش استفاده کنید؟

یک تصور غلط رایج بین عکاسان وجود دارد که نور تیز و خشن ، در واقع به دلیل وجود سایه در اطراف سوژه است. حتی گاهی بعضی از عکاسان با بی دقتی از دو فلاش اکسترنال استفاده می‌کنند تا نور ملایم و بدون سایه داشته باشند.

درست است با فلاش های دوگانه می‌توان از شر سایه ها خلاص شد! اما شما همچنان انعکاس نورهای تندی بر روی سوژه خواهید داشت. در مورد رینگ لایت ها هم همینطور است. دیفیوزرها در اینجا نیز به کمک عکاسان می‌آیند. دیفیوزرها در واقع سایه ها و هایلایت ها را نرم می کنند، آنها را از بین نمی‌برند. یعنی اینکه برخی از سایه ها را حفظ می‌کنند و برخی سایه ها را نرم می کنند و به سوژه شما بعد و عمق می‌دهند.

نتیجه اینکه حتی اگر از دو فلاش استفاده می‌کنید، باز هم باید از دیفیوزرها استفاده کنید.

چه دیفیوزری مناسب برای شماست؟

به طور کلی، اندازه دیفیوزر شما به اندازه سوژه شما بستگی دارد. همانطور که قبلا گفته شد، سوژه های بزرگ‌تر به دیفیوزر بزرگتر نیاز دارد. حالت ایده آل برای دیفیوزرها چندین برابر بزرگ‌تر بودن آن نسبت به سوژه است. در غیر این صورت، شما مجبور هستید دیفیوزر خود را خیلی نزدیک تر به سوژه قرار دهید که بتواند تمام سوژه را با نور ملایم تر روشن کند.

همچنین فاصله بین دیفیوزر و فلاش نیز مسئله مهمی است. اگر فلاش فقط چند سانتی متر با پرده جلوی دیفیوزر فاصله داشته باشد نور را به‌درستی پراکنده نمی‌کند. اگر عمق سافت باکس زیاد باشد یعنی فلاش از دیفیوزر فاصله داشته باشد، نور به‌خوبی پراکنده خواهد شد.

معیارهای دیگری برای انتخاب دیفیوزر مناسب عکاسی مثل راحتی (در جمع‌کردن چتر) و شکل آن نیز وجود دارد. معمولا دیفیوزرهای گرد پراکندگی نور بهتری دارند.

در این قسمت چند نوع از بهترین دیفیوزر های عکاسی موجود در دیجی آرکی را همراه با مزایا و معایب آن را به شما معرفی می‌کنیم.

دیفیوزر یا سافت باکس گودکس 60×60 cm همراه با براکت فلاش اکسترنال

این دیفیوزر برای فلاش های  speedlite مناسب است. یعنی یک پایه مخصوص دارد که می‌توانید فلاش اکسترنال خودتان را بر روی آن قرار دهید. این دیفیوزر هم کیفیت بالایی دارد و هم به راحتی جمع می‌شود و جنس آن سفت و محکم است.

خوبی این دیفیوزر این است که می‌توانید آن را به سرعت جمع کنید و در فضاهای باز به راحتی آن را روی سه پایه قرار دهید و استفاده کنید. برای عکاسی ماکرو هم کاربرد زیادی دارد و می‌تواند به خوبی به سوژه نزدیک شود. قیمت این دیفیوزر هم یکی دیگر از مزیت‌های آن است که با توجه به امکاناتی که دارد، بسیار مناسب است.

اما اشکال این دیفیوزر، برای عکاسی قدی از عروس و داماد این است که نور آن متمرکز است و نمی‌تواند همه سطح لباس را به صورت یکدست و ملایم نوردهی کند.

 

اکتاباکس گودوکس با قطر 80 سانتی متر

اکتاباکس گودوکس برای فلاش‌های استودیویی ساخته شده است و اگرچه قطر آن کاملا دایره‌ای نیست، اما نوری شبیه به سافت باکس‌های پارابولیک ایجاد می‌کند. با این حال قیمت بسیار مناسبی هم دارد و برای استودیو‌های عکاسی بسیار مناسب است.

 

چتر دیفیوزر گودکس با قطر 101 سانتی متر

 یک چتر به ‌عنوان یک پخش‌کننده نور می‌تواند بسیار عالی عمل کند. چترهای سفید در واقع همه‌کاره هستند؛ زیرا هم می‌توان از آن به‌عنوان دیفیوزر و هم به‌عنوان رفلکتور استفاده کرد. به راحتی جمع می‌شوند و در اندازه‌های متنوع در دسترس است. چتر سفید یک رفلکتور بسیار عالی برای نور خورشید هم هست.

 

دیفیوزرهای پاپ آپ

دیفیوزرهای کوچک روی دوربینی یا پاپ آپ بسیار کاربردی هستند؛ زیرا هم قیمت بسیار ارزان‌تری دارند و هم به راحتی جمع می‌شوند و جای کمی می گیرند. به دلیل اینکه بر روی هد فلاش قرار می‌گیرند بسیار کاربردی و راحت هستند. دیفیوزرهای پاپ آپ پراکندگی نوری بسیار خوبی دارند و سافت باکس روی دوربینی گودکس 15×20 cm یکی از بهترین انواع آن است.

 

دیفیوزرهای دست‌ساز خودتان

اگر هیچ دیفیوزری در دسترس شما نبود، همیشه یک گزینه وجود دارد. خودتان دیفیوزر مناسب خودتان را بسازید! این روش هم از نظر پراکندگی نور مناسب و هم از نظر مالی مناسب خواهد بود.

مطلب ساخت استودیوی عکاسی خانگی با کمترین هزینه را بخوانید.

نتیجه‌گیری

امیدواریم با خواندن این مقاله با عملکرد دیفیوزرها در عکاسی به خوبی آشنا شده باشید زیرا استفاده از آن‌ها برای عکاسی با نورهای مصنوعی و فلاش ها مهم هستند. اگر به‌درستی نور فلاش را بر روی سوژه پراکنده کنید، مطمئن باشید به زودی در زمینه عکاسی با نور فلاش پیشرفت خوبی می‌کنید. استفاده از دیفیوزرها و عدم استفاده از آن‌ها مانند تفاوت عکاسی در شب و روز است. واقعا متفاوت هستند!

به خاطر داشته باشید برای خرید تجهیزات نورپردازی می‌توانید روی ما حساب کنید. حتما یک دیفیوزر خوب و بزرگ تهیه کنید و آن را تا حد امکان در نزدیکی سوژه قرار دهید، حتما نور زیبا و ملایمی خواهید داشت.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*