دیجی آرکی
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی و بررسی لنز Tamron 50-400mm F4.5-6.3 Di III VC VXD

بررسی لنز Tamron 50-400mm F4.5-6.3 Di III VC VXD

معرفی و بررسی لنز Tamron 50-400mm F4.5-6.3 Di III VC VXD

لنز Tamron 50-400mm F4.5-6.3 Di III VC VXD یک تله‌زوم است که در همراه‌داشتن آن تردید نخواهید کرد. همچنین به لطف زاویه شروع استاندارد و فوکوس ماکروی 1:2 آن، یکی از لنزهایی است که ما به عکاسان خلاقی توصیه می‌کنیم که به دنبال یک لنز واحد برای عکاسی از طبیعت، فعالیت‌های ورزشی و هرآنچه بین این دو می‌توان متصور بود هستند. در بررسی لنز Tamron 50-400mm F4.5-6.3 Di III VC VXD با ما باشید.

 

بررسی لنز Tamron 50-400mm F4.5-6.3 Di III VC VXD

 

Tamron 50-400mm F4.5-6.3 Di III VC VXD  با قیمت جهانی حدود 1300 دلار، حقیقتاً لنز منحصربه‌فردی است. جمع‌کردن ویژگی‌هایی چون پوشش‌دادن بازه استاندارد تا تله‌فوتو، فوکوس ماکروی 1:2 و نیز قابلیت استفاده در دوربین‌های فول‌فریم در یک لنز، شاهکار است و اگر نتیجه کار، محصولی سبک‌وزن محسوب شود، قطعا بی‌نظیر هم خواهد بود.

البته این یک لنز All-in-One یا همه کاره نیست؛ چون لنز‌های همه کاره یا All-in-One معمولا دارای زاویه واید هم هستند. اما به دلیل نقاط قوت این محصول، از فقدان زاویه باز در آن چشم‌پوشی می‌کنیم. 50-400mm لنزی برجسته در بازار پرمحصول لنزهاست که باعث شده تا جایزه انتخاب سردبیر را از وب‌سایت PCMag دریافت کند.

افراد خلاقی که می‌خواهند لنز جدیدی را امتحان کنند، این محصول را لنزی رضایت‌بخش خواهند یافت. کسانی هم که به دنبال یک لنز All-in-One سنتی هستند، می‌توانند در عوض به Tamron 28-200mm F2.8-5.6 Di III RXD نگاهی داشته باشند.

 

Sony a7R IV, 117mm, f/5.6, 1/320-second, ISO 100

 

از استاندارد به تله فتو بلند

ما قبلا درباره بهترین لنز ها برای دوربین سونی توضیح داده بودیم، اما هیچداک از آن گزینه‌ها شامل یک لنز همه کاره با چنین بازه فاصله کانونی نبودند. اما امروز می‌بینیم که تامرون زمانی که بازه فوکوس 50-400mm را برای این لنز زوم برگزید، باعث شد تا جایش به‌عنوان لنزی سودمند در این لیست تثبیت شود.

این لنز در بازترین زاویه‌اش یعنی 50mm، زاویه استانداردی را ارائه می‌دهد که در گرفتن پرتره‌ها و دیگر عکس‌های برشی-از-زندگی (slice-of-life) موردعلاقه و استفاده است. از طرف دیگر زمانی که روی 400mm زوم شود، برای گرفتن عکس از پرندگان محیط اطراف و یا حیوانات موردعلاقه‌تان در باغ‌وحش محلی، دسترسی کافی را به شما خواهد داد. علاوه بر اینها، این لنز از فوکوس ماکرو هم پشتیبانی می‌کند که نیاز طبیعت‌گرایان را مرتفع خواهد نمود.

 

اگر این لنز را روی یک دوربین مجهز به سنسور APS-C مانند دوربین بدون آینه سونی Sony Alpha a6400 نصب کنید، تجربه اندکی متفاوت را خواهید داشت. زاویه 50mm کمی برای فضاهای بسته (interiors) تنگ است و همچنین ترجیح خواهید داد تا در محیط‌هایی که روشنایی بهتری دارند، با این لنز کار کنید.

واقعیت این است که در انتخاب دیافراگم F4.5-6.3 برای این لنز، یک بده‌بستان صورت‌گرفته[1] که در نتیجه آن، ممکن است مجبور شوید در نور کم از یک فلاش استفاده کنید. منظورم از بده بستان بین دیافراگم F4.5-6.3 و وزن محصول نهایی (با توجه به معماری اپتیکی داخل لنز) است.

با توجه ‌به آنچه گفته شد، اگر ترجیح می‌دهید در فضاهای داخلی از نور محیطی استفاده کنید، یک لنز زوم F2.8 و یا یک لنز پرایم گزینه بهتری برایتان خواهد بود.

من 50-400mm را به همراه دوربین فول‌فریم Sony a7R IV استفاده کردم و حقیقتاً طراحی اندازه-متوسط آن را تحسین نمودم. ابعاد لنز  18.28 در 8.89 سانتیمتر است و به شکل شگفت‌انگیزی سبک بوده و تنها 1.13 کیلوگرم وزن دارد. به‌علاوه، همچون دو لنز زوم دیگر تامرون  28-75mm F2.8 Di III VXD G2 و  تامرون 17-28mm F2.8 ، از اندازه فیلتر جلوی 67mm پشتیبانی می‌کند. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند تا 50-400mm در کنار دوربین سونی a7R IV، کیت دستی خوبی را تشکیل دهند.

 

بررسی لنز Tamron 50-400mm F4.5-6.3 Di III VC VXD

Tamron 50-400mm روی Sony a7R IV، که تا فاصله کانونی 400mm زوم شده است.

 

فرصتی برای من دست نداد که بتوانم این محصول تامرون را با یک دوربین APS سری سونی A6000 استفاده کنم، اما تعداد بسیار زیادی از دارندگان a6400 را می‌بینم که با این لنز کار می‌کنند. بازه فوکوس این لنز نسبت به لنز Sony E 70-350mm F4.5-6.3 G OSS کمی بیشتر است. علاوه بر این، اگر در آینده دوربینتان را به یک فول‌فریم ارتقا دهید، می‌توانید همچنان به کار با این لنز ادامه دهید.

همانند دیگر لنزهای زوم، تنها یک لنز هست که از لحاظ مفهومی شبیه به این محصول تامرون است: Sigma 60-600mm F4.5-6.3 DG DN OS Sports که البته در مقایسه با این لنز، غول‌پیکر است (27.94 11.93 سانتیمتر، 2.49 کیلوگرم) اما فاصله بیشتری زوم می‌شود.

زاویه بسته‌تر آن برای عکاسی از پرندگان، ورزش‌های میدانی و دیگر سوژه‌های فاصله دور سودمند است. من خودم 400mm را برای عکاسی از سوژه‌هایی چون پرندگان آوازخوان، کمی کوتاه می‌بینم (حتی با یک دوربین پیکسل-بالا که اجازه کراپ خوبی را فراهم می‌کند).

در دست‌گرفتن و کنترل‌ها

دردست‌گرفتن لنز 50-400mm به شکلی استثنایی راحت است؛ اگرچه داشتن پایه (foot) اتصال به سه‌پایه A035TM ($129) برای اتصال لنز به یک تک‌پایه و یا سه‌پایه، ابزار با ارزشی خواهد بود. این پایه به شما اجازه می‌دهد تا برای پایداری بهتر، سیستم دوربینتان را نزدیک‌تر به مرکز ثقل وزنی‌اش نصب کنید و به بیان کلی، گرفتن time frame از یک صحنه و قفل‌کردن دوربین را آسان‌تر می‌کند.

 

بررسی لنز Tamron 50-400mm F4.5-6.3 Di III VC VXD

تصویر کلوزآپ از بدنه Tamron 50-400mm که کنترل‌های روی آن را نشان می‌دهد.

 

زوم لنز توسط حلقه پهنی که در جلو آن قرار گرفته کنترل می‌شود؛ به‌خاطر جنس متداول لاستیک لبه‌دار آن، به‌راحتی می‌توان این حلقه را با لمس پیدا کرد. گشتاور خیلی زیادی هم برای تنظیم آن نیاز نیست و با چرخشی 90 درجه‌ای، زوم از 50 به 400mm تغییر می‌کند. همچنین، بلوک اپتیکی این لنز آن قدری سنگین هست که در اثر گرانش کمی به بیرون متمایل شود. به همین دلیل، سوئیچ قفلی روی بدنه تعبیه شده تا در مواردی که مثلاً دوربین را به‌صورت آویزان بر روی شانه حمل می‌کنید، وضعیت لنز را روی 50mm قفل نمایید.

تامرون یک دکمه function روی بدنه لنز قرار داده که در دوربین‌های سازگار، به‌صورت پیش‌فرض بر روی AF-ON تنظیم شده است؛ البته می‌توانید عملکرد آن را از طریق منوی دوربین تغییر دهید. همچنین با استفاده از دکمه‌های اطراف آن، می‌توان حالت پایدارسازی لنز را روی استاندارد (Mode 1) و یا حالت متحرک/panning (Mode 2) قرارداد و نیز بین سه حالت سفارشی در دسترس، سوئیچ نمود.

 

بررسی لنز Tamron 50-400mm F4.5-6.3 Di III VC VXD

از طریق درگاه USB-C و با استفاده از نرم‌افزار Tamron Lens Utility، می‌توان عملکرد لنز را به‌دقت تنظیم نمود.

 

برای اعمال تنظیمات و تعریف حالت‌های سفارشی، باید نرم‌افزار Tamron Lens Utility (تحت ویندوز و Mac) را روی کامپیوتر نصب‌کرده، لنز را از طریق درگاه USB-C به کامپیوتر متصل کنید، و سپس Android handsets را انتخاب نمایید. این نرم‌افزار از یک عملکرد Focus Limiter برای این لنز پشتیبانی می‌کند که در مواقعی که بخواهید فوکوس خودکار را روی سوژه‌های دوردست محدود کرده و یا در عکاسی ماکرو روی یک فاصله کلوزآپ قفل نمایید، کاربردی خواهد بود.

نیروی فوکوس خودکار این لنز از موتور فوکوس خطی سریع Voice-coil eXtreme-torque Drive (VXD) تامرون تأمین می‌شود. با دوربین فوکوس سریع a7R V، لنز در یک‌لحظه از یک فاصله کلوزآپ به فاصله‌ای دور تغییر فوکوس می‌دهد. به‌علاوه، فوکوس خودکار پیوسته 50-400mm، قابل‌اعتماد بودنش را در عمل برای من ثابت کرده است؛ من در فاصله‌های ماکرو توانستم زنبورهای در حال گرده‌افشانی را در تصویر دنبال کنم و همچنین، در ردگیری پرندگان در حال پرواز نیز موفق بوده‌ام.

برخلاف آنچه در بالا گفته شد، تجربه کار با فوکوس دستی این لنز کمی ناامیدکننده است. در واقع، حلقه فوکوس آن به یک خطا نیز حساس است؛ یک اشاره هم ثبت می‌شود و مراقبت خیلی زیادی باید داشت تا نتایجی دقیق حاصل شود. شاید به دلیل همین کاستی در فوکوس خطی بوده که تامرون سوئیچ AF/MF را روی بدنه قرار نداده است؛ البته همچنان می‌توانید از طریق منوی دوربین، حالت فوکوس را تغییر دهید. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که مایل‌اند در یک تله‌زوم، فوکوس را دستی تنظیم کنند، لنز بزرگ Sigma 60-600mm و لنز اندازه متوسط Sigma 150-600mm Sports گزینه‌های بهتری برای شما خواهند بود.

فوکوس ماکرو برای عکاسان طبیعت و افرادی که می‌خواهند عکس‌های هنری کلوزآپ بگیرند، یک مزیت محسوب می‌شود. این لنز بهترین نتیجه ماکرو را در انتهای 50mm خودش می‌گیرد؛ جایی که می‌تواند برای بزرگ‌نمایی 1:2 اندازه واقعی، روی فاصله 24.89 سانتیمتری فوکوس کند. از طرف دیگر در 400mm، لنز روی کمی کمتر از 152.4 سانتیمتری فوکوس می‌کند؛ اما با وجود زاویه دید باریک‌تر، همچنان می‌توانید تصاویر ماکرویی با بزرگ‌نمایی 1:4 را با آن ثبت کنید.

 

Sony a7R V, 58mm, f/4.5, 1/2-second, ISO 500

سیستم پایدارساز Vibration Compensation (VC) تامرون هم ثابت کرد که مؤثر است. من دوربین در دست، در زوم 400mm و سرعت شاتر 1/15 ثانیه، توانستم عکس‌هایی بدون بلور بگیرم و در زوم 50mm با سرعت شاتر ½ ثانیه، نتایج خوبی را دریافت کردم.

Tamron 50-400mm: در آزمایشگاه

 

Sony a7R IV, 400mm, f/6.3, 1/500-second, ISO 160

 

من برای یک روز توانستم 50-400mm را روی دوربین جدید Sony a7R V امتحان کنم، اما بیشتر کار بررسی این لنز را با نسخه قبلی این دوربین یعنی a7R IV 60MP انجام داده‌ام. یک سنسور پیکسل-بالا، شیشه باکیفیتی را می‌طلبد تا بهترین نتایج را به دست کاربر دهد، و تست‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که 50-400mm از پس این آزمون برمی‌آید؛ البته باید چند مورد را به‌خاطر داشت.

وضوح لبه تصویر یکی از این موارد است. در فوکوس 50mm و دیافراگم f/4.5، لنز همان نتایج خوبی که از a7R IV انتظار دارید را در مرکز تصویر به شما می‌دهد، اما در اطراف لبه‌ها نتایج حاصل به این خوبی نیست. البته در f-stopهای کوچک‌تر، لبه‌ها شارپ تر می‌شوند و اگر دیافراگم را بین f/8 و f/11 تنظیم کنید، از شارپی لبه تا لبه تصویر لذت خواهید برد. همچنین در یک دوربین وضوح-بالا (high-res)، کیفیت تصویر در کوچک‌ترین مقادیر دیافراگم چند پله افت می‌کند که نتیجه غیرقابل‌اجتناب پدیده پراش اپتیکی (optical diffraction) است. به همین دلیل کیفیت تصویر دریافتی در f/16-22، به‌خوبی نتایج قبل نیست.

 

Sony a7R V, 102mm, f/5.6, 1/400-second, ISO 1600

 

برخلاف آنچه گفته شد، زمانی که لنز را زوم می‌کنید نیازی نیست نگران وضوح لبه‌های تصویر باشید؛ ما در فاصله کانونی 100mm و بیشتر، وضوح پایداری را از مرکز به سمت لبه‌های تصویر مشاهده نمودیم. در این فواصل کانونی و برای سنسور a7R IV، تصاویری سرتاسر شارپ به دست آوردیم و امتیازات کسب شده برای وضوح تصویر، عالی بودند (4500 خط).

شارپ بودن، تنها مزیت این لنز نیست و تصاویر به‌دست‌آمده از آن بدون خطای رنگ (false color) نیز هستند. من خیلی سعی کردم تا بتوانم انحراف رنگی (chromatic aberrations) در اطراف شاخه‌های درخت و یا در نواحی بوکه پیدا کنم. نواحی خارج از فوکوس تصاویر هم خوب به نظر می‌رسند و به‌صورت تدریجی از صفحه فوکوس دور می‌شوند؛ بدون هیچ‌گونه افکت پوست-پیازی (onion-skin) یا هاله نور دو لبه (double-edge halo) که باعث شلوغی پس‌زمینه شود.

 

بررسی لنز Tamron 50-400mm F4.5-6.3 Di III VC VXD

Sony a7R IV, 110mm, f/5.6, 1/500-second, ISO 100

 

اگر در فرمت تصویر خام (RAW) عکاسی می‌کنید، باید با مقداری اعوجاج (distortion) دست‌وپنجه نرم کنید. این لنز صحنه‌ها را با یک اعوجاج جاسوزنی قابل‌توجهی به سمت داخل (inward pincushion bow)، به تصویر می‌کشد که البته با تنها یک کلیک در Adobe Lightroom Classic اصلاح می‌شود. من در تصاویر حیات‌وحش، نگران اعوجاج جاسوزنی نیستم؛ اما در عکس‌هایی که از مردم و یا بناها می‌گیرید، بهتر است مطمئن شوید اصلاح لازم را در نرم‌افزار اعمال کرده باشید.

یک مفهوم برنده

لنز Tamron 50-400mm F4.5-6.3 Di III VC VXD با نقطه شروع زاویه-استانداردش، خود را از انتخاب‌های متداول‌تری چون 100-400mm و 70-300mm متمایز کرده است. باز شدن زاویه دید در 50mm تنوع کاربرد مضاعفی را ایجاد می‌کند که در دیگر لنزهای مشابه قابل‌دستیابی نیست؛ و این در حالی است که همچنان می‌توانید برای عکاسی در حیات‌وحش، ورزش‌های میدانی و دیگر حوزه‌های سنتی عکاسی تله‌فوتو، خوب زوم کنید. علاوه بر این، امکان فوکوس ماکروی 1:2 برای عکاسان طبیعت یک امتیاز هست و علی‌رغم عدم توانایی این لنز در گرفتن عکس‌های زاویه باز از منظره‌ها، 50-400mm بازه‌ای کاربردی و سودمند برای یک لنز به‌حساب می‌آید.

 

Sony a7R V, 72mm, f/6.3, 1/400-second, ISO 100

 

بازه f-stop برای عکاسانی که در نور کم کار می‌کنند یک دغدغه است. همین مسئله باعث شده تا این لنز همچون یک لنز زوم F2.8 یا یک لنز دیافراگم سریع پرایم، چندان مناسب برای استفاده در رخدادها و فضاهای بسته (interiors) نباشد. البته همان‌طور که قبل‌تر هم اشاره کردم، در ازای این محدودیت در بازه f-stop، فریم لنز 50-400mm به نسبت سبک‌تر شده که بده‌بستان بدی محسوب نمی‌شود. به‌عنوان نمونه، این لنز کمتر از نصف لنز بزرگ Sigma 60-600mm Sports وزن دارد! افرادی که به‌صورت جدی از پرندگان عکاسی می‌کنند و دیگر متخصصینی که به قدرت زوم بیشتری نیاز دارند می‌توانند به این لنز سیگما، و یا دیگر لنزهای بزرگی چون Sigma 150-600mm Sports یا Sony FE 200-600mm نگاهی داشته باشند.

در انتها باید گفت که برای بیشتر عکاسان، توان یک لنز زوم 400mm بیشتر از میزانی است که برای گرفتن عکس‌های مدنظرشان به آن نیاز دارند. در مقایسه با گزینه‌های جایگزین، Tamron 50-400mm یک ستاره است که برنده انتخاب سردبیر ما نیز شده و اگرچه قیمت آن در مقایسه با Sigma 100-400mm Contemporary ($949) کمی بیشتر است، اما در عوض لنزی بهتر، شارپ تر و با زاویه دید بازتر را به دست خواهید آورد.

خلاصه بررسی لنز Tamron 50-400mm F4.5-6.3 Di III VC VXD

نقاط قوت نقاط ضعف
·        زاویه شروعی بازتر از اکثر تله‌زوم‌ها

·        مقاوم در برابر گردوغبار، رطوبت و دارای محافظ فلورین

·        فوکوس ماکرو 1:2

·        پایدارساز اپتیکی مؤثر

·        اندازه قابل‌قبول

·        مناسب برای فول‌فریم و APS-C

·        منحصراً برای دوربین‌های Sony

·        عملکرد حساس فوکوس دستی

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*