مقایسه لنز Sigma 24–70mm F2.8 DG DN Art در برابر دیگر رقبا
اگر بدنبال یک لنز زوم عالی برای مانت E سونی یا مانت L مخصوص بدنههایی از لایکا، پاناسونیک و سیگما هستید، جالب است بدانید Sigma 24–70mm F2.8 DG DN Art این نیاز شما را برآورده میکند. ما در این مقاله، لنز سیگما 24-70mm f/2.8 را در برابر رقبایش قرار میدهیم تا ببینیم چرا میتواند یکی از بهترین لنز برای دوربین سونی در این بازه باشد. البته در این مقاله مقایسه ما بیشتر در مورد مدل E-mount آن کنجکاوی میکنیم، اما در میان L-mount ها نیز لنزهایی هستند که این لنز به راحتی میتواند با آنها رقابت کند.
مقایسه و بررسی لنز Sigma 24–70mm F2.8 DG DN Art
لنز Sigma 24–70mm F2.8 DG DN Art هم برای دوربینهایی با بدنه فول فریم و هم با دوربینهای APS-C قابل استفاده است. برای دوربینهای فول فریم مانند A7 های سونی برابر 24-70 و برای دوربینهای کراپ سایز مانند a6000 ها برابر 36-105 است. یعنی فواصل کانونی که این لنز روی دوربینهای غیر فول فریم ارائه میدهد معادل 36 میلی متر تا 105 میلی متر در دوربینهای فول فریم است و البته در تمام این محدوده، بازترین دیافراگم خودش یعنی f/2.8 را حفظ میکند.
مقدار زوم در محدوده استاندارد و حداکثر دیافراگمی که در اختیار کاربر قرار میدهد باعث شده برای موضوعاتی مانند عروسی، پرتره، رویدادها، سفر و عکاسی خیابانی مطلوب و مناسب باشد و از آن جا که تا حدودی امکانات ماکرو نیز در آن وجود دارد و برای فیلمبرداری هم فوکوس پرسرعت و خوبی را ارائه میدهد، میتوان گفت یک ابزار همه جانبه محسوب میشود.
قیمت لنز Sigma 24–70mm F2.8 DG DN Art در بازارهای جهانی 1099 دلار تعیین شده و از اواخر 2019 در وبسایت دیجی آرکی دسترس خریداران قرار گرفته است.
ما برای نوشتن این مقاله از منبع وب سایت DPreview استفاده کردیم. براساس توضیح این وبسایت، تصاویر قرار گرفته توسط نرم افزار Adobe Camera Raw 12.2 و Lightroom Classic ویرایش شده و میزان محدودی از پارامترهای تعادل رنگ، سفیدی ، سایهها، تیز کردن و کاهش نویز تغییر داده شدهاند.
مشخصات کلیدی Sigma 24–70mm F2.8 DG DN Art
- فاصله کانونی: 70-24 میلی متر (36-105 میلی متر با برش APS-C)
- محدوده دیافراگم: f/2.8 – f/22
- لرزشگیر: ندارد
- اندازه قطر فیلتر: 82 میلی متر
- نزدیکترین فاصله فوکوس: 18 سانتیمتر
- حداکثر بزرگنمایی: 0.34X
- تعداد تیغه های دیافراگم: 11
- هود: دارد، از نوع گلبرگی
- وزن: E-mount 830گرم؛ L-mount 835 گرم
- ساختار عدسیها: 19 عنصر در 15 گروه (3 غیر کروی، 6 FLD، 2 SLD)
برای مقایسه Sigma 24–70mm F2.8 DG DN Art با رقبا ابتدا باید دانست که رقابت با دسته L-mount است یا E-mount . چون در لنزهای مانت E که برای سونی ساخته میشوند، دو رقیب مستقیم و یک رقیب با فاصله کانونی بسیار نزدیک به لنز مورد نظر ما وجود دارد و این در حالی ست که در لنزهای دارای مانت L تنها یک لنز است که میتواند با سیگما رقابت کند.
لنز سیگما Sigma 24–70mm F2.8 DG DN Art با حداکثر دیافراگمی در اندازه F2.8 یک لنز بزرگ محسوب میشود. در نسخه L-mount آن طول خود لنز 123 میلی متر است و نسخه E-mount آن حتی بزرگتر هم شده و این مقدار به 125 میلی متر افزایش پیدا میکند. همچنین در هر دو نسخه قطر لنز یکسان و به میزان 3.5 اینچ( 88 میلی متر) میباشد.
از لحاظ وزنی این لنز به خوبی با بدنههای دوربینهایSony A7R مانند سونی A7R V متعادل شده است و احساس سنگینی زیادی به کاربر دست نمیدهد. این در حالی ست که نسخه E-mount بخاطر طول بیشتری که دارد به میزان 35 گرم از L-mount سنگین تر است.
کیفیت ساخت مدل آرت سیگما عالی به نظر میرسد و از این رو میتوان آن را یک لنز پرچمدار دانست. بدنه تمام فلزی ، مقاومت در برابر آب و هوای نامساعد و ساختار مستحکم این نظر را تایید میکند. همچنین ارائه حلقه فوکوسی دستی و حلقه زوم که با میزان مقاومت کم برای حرکت روان و نرم ساخته شدهاند در کنار ظاهر زیبا و احساس کیفیت ساخت بالا این مجموعه را بی نقص میسازد.
در سمت چپ بدنه لنز، علاوه بر حلقه های زوم و فوکوس سه کنترل دیگر به چشم میخورند که از بالا به پایین به ترتیب شامل یک سوئیچ تنظیم حالت فوکوس، یک کلید قفل فوکوس یا AFL و یک کلید قفل زوم است. سوئیچ حالت فوکوس میتواند فوکوس خودکار را فعال یا غیرفعال کند. همچنین اگر قفل زوم فعال باشد لنز را به صورت بسته نگه میدارد. البته قبل از آن باید لنز را به عقب جمع کنید و بعد قفل کنید.
مانند تمام رقبای نزدیک Sigma 24–70mm F2.8 DG DN Art ، این لنز هم از لرزشگیر اپتیکال تصویر برخوردار نیست و این موضوع به دلیل این است که اصولاً دوربینهای سونی دارای لرزشگیر داخلی هستند و نیازی به این لرزشگیر ندارند. همچنین از همان دهانه فیلتر 82 میلی متری استفاده میکند که توسط تمام رقبای مستقیم آن استفاده میشود. این لنز برای مقاومت در برابر قطرات باران و لکههایی که ممکن است روی لنز به وجود بیاید، از یک پوشش آب گریز و اولئوفوبیک روی لنز جلویی استفاده میکند و اگر فیلتر روی آن نباشد هم قطرات باران و لکهها خیلی کم روی آن باقی میمانند.
لنز سیگما 24–70mm F2.8 DG DN Art در برابر دیگر رقبا
متأسفانه سیگما نمیتواند با مدل Sony FE 24–70mm F2.8 G Master II که خود سونی ساخته است در زمینه عملکرد فوکوس خودکار رقابت کند. اگر چه سیگما در این زمینه ضعیف عمل نمیکند، اما سونی به لطف چهار موتور XD خطی خود فوکوس سریعتر و روانتری را ارائه میدهد.
اگرچه از سونی که لنز جدیدتری در بازار است انتظار میرفت که در زمینه وضوح، عملکرد مطلوبتری داشته باشد و باید اذعان کنیم که در دیافراگم های بازتر این انتظار را برآورده میکند. اما با این حال سیگما اینجا و در این زمینه از سونی پیشی میگیرد. Tamron 28–75mm F/2.8 Di III VXD G2 هم ممکن است از نظر نام و پارامترهای اصلی شبیه به نظر برسد، اما از نظر کارآیی انتخاب بسیار متفاوتی است.
Tamron از جنبههای متعددی رقیب خود سیگما را کنار میزند. یکی از این برتری ها، وزن این لنز( حدود یک سوم سبک تر) در کنار طول کمتر آن ( در حدود 6%) است. همچنین اگر بخواهیم متناسب با بودجه جیبمان یکی از این دو لنز را انتخاب کنیم لازم است بگویم Tamron حتی در این زمینه نیز از سیگما به صرفه تر و 200 دلار ارزان تر است.
کوچکی Tamron در مقایسه با سیگما باعث شده دهانه فیلتر 67 میلیمتری داشته باشد که نسبت به فیلتر 82 میلیمتری سیگما بسیار کوچکتر است و باعث صرفه جویی بیشتر در خرید فیلتر میشود. به طور کلی در فروشگاههای تجهیزات عکاسی مانند دیجی آرکی، فیلتر لنز کوچکتر معمولاً ارزانتر هم هست.
از جمله ویژگیهای منفی میتوان به تعداد پرههای دیافراگم آن اشاره کرد. Tamron دارای دیافراگم 9 پره است که نسبت به دیافراگم 11 پره سیگما، گردی بوکه کمتری ایجاد میکند. قطعات Tamron کارایی قابل قبولی دارند و با اطمینان زوم میکنند و میچرخند. اما کیفیت ساخت آن تا حدودی پلاستیکی به نظر میرسد و همچنین دکمه قابل برنامهریزی مانند دکمه AFL سیگما ندارد.
به لطف موتور VXD جدید، عملکرد فوکوس خودکار لنز تامرون بسیار سریع است و تنفس فوکوس (Focus Breathing) نیز حداقل است. تامرون برای بهبود ظاهر کلی بوکه در این لنز گامهای بزرگی برداشته است، چیزی که در مدلهای قبلی این لنز بسیار مورد انتقاد قرار گرفته بود. همچنین تامرون با 0.37X در مقایسه با بزرگنمایی 0.34X لنز سیگما، بهترین بزرگنمایی را در بین لنزهای موجود در این مقاله دارد.
گفتیم که لنز Sigma 24–70mm F2.8 DG DN Art یک مدل با مانت L برای دوربینهای لایکا و پاناسونیک و سیگما هم دارد که البته در بازار ایران چندان پرفروش نیست. مانت L این لنز تنها یک رقیب دارد که ساخت شرکت پاناسونیک است.
Panasonic Lumix S Pro 24-70mm F2.8 با حداکثر دیافراگم مشابه با سیگما، دو برابر آن قیمت دارد. این لنز 12% سنگین تر و 14% بلندتر از سیگما است؛ با این وجود در تعداد پره ها مانند سیگما است(11 پره) و ساختار اپتیکی آن هم به همان اندازه پیشرفته است.
از دیگر ویژگیهای منفی پاناسونیک بزرگنمایی ضعیفتر آن نسبت به سیگما است طوریکه حداکثر بزرگنمایی در پاناسونیک 0.25x و در سیگما 0.34x میباشد. با این حال، مکانیزم درایو AF پیچیدهتری دارد که ترکیبی از موتورهای خطی و موتورهای پلهای است.
لنز Leica Vario-Elmarit-SL 24-70 F2.8 Asph هم خیلی به Sigma 24–70mm F2.8 DG DN Art شبیه است، اما قیمت آن حدود 2.5 برابر گرانتر است و این همان چیزی است که از برند لایکا انتظار داریم. با این قیمت نمیتوان آن را رقیب مستقیم این لنز در نظر گرفت و اصولاً خریداران خاص خودش را دارد.
از نظر فنی هم خیلی به هم شبیه هستند. چون همان 11 تیغه دیافراگم را دارد و موتور فوکوس آن هم از همان نوع Stepping Motor است و اتفاقاً حداقل فاصله فوکوس آنها هم دقیقاً مشابه است که طبیعتاً همان مقدار بزرگنمایی را هم به لنز میدهد.
جدول مقایسهای
Sigma 24–70mm F2.8 DG DN Art | Leica Vario-Elmarit-SL 24–70mm F2.8 Asph. | Panasonic Lumix S Pro 24–70mm F2.8 | Tamron 28–75mm F2.8 Di III VXD G2 | Sony FE 24–70mm F2.8 GM II | |
---|---|---|---|---|---|
قیمت جهانی | $1099 | $2795 | $2199.99 | $899 | $2298 |
نوع مانت | Leica L / Sony E | Leica L | Leica L | Sony E | Sony E |
ساختار اپتیکی | 19 elements, 15 groups | 19 elements, 15 groups | 18 elements, 16 groups | 17 elements, 15 groups | 20 elements, 15 groups |
تعداد تیغه دیافراگم | 11 | 11 | 11 | 9 | 11 |
عایقبندی | دارد | دارد | دارد | دارد | دارد |
موتور فوکوس خودکار | Stepper motor | Stepper motor | Linear and stepper motors | Linear motor | Piezoelectric motor |
حداقل فاصله فوکوس و میزان بزرگنمایی | 0.18 m (7.1″) / 0.34x | 0.18 m (7.1″) / 0.34x | 0.37 m (14.6″) / 0.25x | 0.18 m (7.1″) / 0.37x | 0.21 m (8.3″) / 0.32x |
اندازه فیلتر لنز | 82mm | 82mm | 82mm | 67mm | 82mm |
طول و قطر لنز بدون محاسبه هود | L-mount: 87.8mm x 122.9mm (3.5″ x 4.8″)
E-mount: 87.8mm x 124.9mm (3.5″ x 4.9″) |
88mm x 123mm (3.5″ x 4.8″) | 90.9mm x 140mm (3.6″ x 5.5″) | 75.8mm x 117.6mm (3.0″ x 4.6″) | 87.8mm x 119.9mm (3.5″ x 4.7″) |
وزن | L-mount: 835g
E-mount: 830g |
856g | 935g | 540g | 695g |
دقت فوکوس و مقدار تنفس فوکوس
Sigma سیستم فوکوس خودکار لنز سیگما 24–70mm F2.8 DG DN Art را حول یک موتور پلهای طراحی کرده است. با این حال مشکلی در کارکرد آن بوجود نیامده است و این را میتوان از عملکرد کاملاً بیصدای فوکوس خودکار این لنز متوجه شد. با این حال، سیگما در مقایسه با لنزهای مدرنتر که در برابر آن رقابت میکنند، حرفی برای گفتن ندارد. اما به نظر میرسد این تفاوت در مقایسه با سایر لنزهای E-Mount بارزتر باشد.
حال اگر بخواهیم مقایسهای میان تامرون و سونی انجام بدهیم، میتوان گفت Tamron 28–75 F2.8 G2 کمی سریعتر است، در حالی که Sony 24–70 F2.8 G Master II هنگام فوکوس نرمتر و روانتر عمل میکند. با این حال نظر عکاسان این است که سیگما به اندازه کافی سریع و پاسخگوی نیاز آنها است. (من خودم از همین لنز استفاده میکنم و فوکوس آن را کاملاً میپسندم)
وقتی صحبت از قابلیتهای ماکرو به میان میآید، همانطور که در ابتدا اشاره شد سیگما به خوبی و چه بسا بهتر از رقبا عمل میکند. فوکوس سیگما تا فاصله 18 سانتیمتری سوژه میتواند به آن نزدیک شود و قابلیت بزرگنمایی حداکثری (0.34x) را دارد.
در عین حال، در تلهفوتوی 70 میلیمتری، میتوانید از سوژه خود تا حدود 38 سانتیمتری (15.0 اینچ) عکس بگیرید که البته در این حالت اما بزرگنمایی به 0.22xکاهش مییابد.
در این لنز مقداری انحنای میدان دید (کشیدگی) برای عکاسی ماکرو مشاهده میشود که گوشههای عکس را کمی سافت میکند. البته به طور کلی لنز سیگما 24-70 میلیمتری f/2.8 یک لنز ماکرو نیست و نباید انتظار تصاویر شارپ ماکرو از آن داشته باشید. بررسی لنز سیگما 24–70mm F2.8 DG DN Art نشان میدهد که در حالت خیلی نزدیک، وضوح تصویر از وسط به کنارهها به وضوح کاهش پیدا میکند.
لنز سیگما 24–70mm F2.8 DG DN Art همچنین یک لنز ویدیویی بسیار جذاب هم هست که در هر دو انتهای محدوده زوم (چه تله و چه واید)، تنفس فوکوس بسیار کمی را نشان میدهد و اگر بدنه دوربین انتخابی شما عملکرد کافی را ارائه دهد، موتور فوکوس خودکار این لنز برای فیلمبرداری بسیار خوب عمل میکند.
البته سیگما فاقد کلاچ فوکوس پاناسونیک 24–70 میلیمتری F2.8 است، اما با توجه به اینکه قیمت آن تقریباً نصف است، ممکن است بخواهید این کمبود را نادیده بگیرید.
میزان وضوح تصاویر
جزییاتی که سیگما در فاصله کانونی زاویه باز 24 میلی متری در مرکز ارائه میدهد بسیار مطلوب است که در چنین حالتی گوشهها نه به مقدار زیاد اما در حد کافی شارپ هستند.
اگر با لنز سیگما در فاصله کانونی 70 میلیمتری زوم کنیم، همین شرایط را دوباره میبینیم. یعنی جزییات در مرکز بیشتر و در گوشهها کمتر و نرمتر است. با این حال، کیفیت تصویر در مرکز در تله فوتو کاملاً چشمگیر است و بهبود در گوشهها نسبت به زاویه باز به میزان قابل توجهی بیشتر میباشد.
اگر بر روی نقطهای از گوشه تصویر فوکوس کنیم متوجه تغییر چندانی در میزان وضوح تصویر نخواهیم شد اما باز هم نمیتوان به طور کلی از آن قطع امید کرد چه بسا از رقبا بهتر عمل میکند که این موضوع برای بدنههای با رزولوشن بالا مانند سری A7R همخوانی خوبی دارد.
بوکه
لنز سیگما 24–70mm F2.8 DG DN Art عیوب کمی دارد و نمیتوان ایراد چندانی به آن گرفت. تنها یک مشکل در موضوع بوکه وجود دارد. وقتی با دیافراگم کاملاً باز عکاسی میکنیم، بوکههایی که نزدیک به لبه کادر هستند، خیلی دایرهای نمیشوند و حالتی شبیه به Cat Eye یا چشم گربه پیدا میکنند. به این بوکهها، بوکه توپ راگبی هم میگویند.
البته این موضوع شاید چندان مورد توجه عکاسان نباشد و احتمالاً فیلمبرداران بیشتر به آن توجه کنند.
البته این مشکل در مواردی که یکی دو استاپ دیافراگم را ببندید به راحتی حل میشود . سیگما به لطف دیافراگم 11 پره خود – چیزی که اکثر رقبای E-mount آن از آن بی بهره هستند – حتی زمانی که با دیافراگمهای بستهتر عکس میگیرید، نقاط برجسته و دایرهای زیبایی را ارائه میدهد.
ما همچنین هیچ نگرانی در مورد جلوه حلقههای پیاز پیدا نکردیم. حلقههای پیازی زمانی دیده میشود که در داخل بوکهها، رنگ بوکه یکدست نیست و حلقههای متحدالمرکزی را داخل آنها میبینیم که خوشبختانه این موضوع در بوکههای لنز سیگما 24–70mm F2.8 DG DN Art دیده نمیشود.
فلر، پدیده شبهوارگی و جلوه ستارهای
ممکن است این سوال پیش آید که Sigma 24–70 F2.8 Art با منابع نوری روشن و شدید مانند خورشید یا پرژکتورها چگونه رفتار میکند؟ باید گفت تأثیر آن تا حد زیادی به نوع عکاسی که لنز برای آن استفاده میشود بستگی دارد.
پوششها یا همان کوتینگ فوقالعادهی سیگما به خوبی در برابر بازتابهای نور و فلر و کاهش کنتراست عالی عمل میکند. به گونه ای که کنتراست در سراسر تصویر به خوبی حفظ میشود و لنز طوری عمل میکند که هنگام عکاسی، منابع روشن نور اختلال ایجاد نکنند.
Ghosting که تنها در مواقع چالش برانگیز به وجود میآید، میتواند مشکلی برای Sigma 24–70 باشد. هنگام عکاسی در گستره دیافراگمی F2.8 تا F8، شبحوارگی به خوبی کنترل میشود و گهگاه رگههای سبز رنگ مخالف منبع نور به چشم میخورند. با این حال، با بسته شدن دیافراگم، شبحها آشکارتر میشوند و میتوانند لبههای سبز قابل تشخیص را در سراسر تصویر ایجاد کنند.
البته هنگام عکاسی در دیافراگم های بستهتر، جلوه ستارههای خورشیدی تشکیل می شوند. سیگما در کنار شبحهای لازم، ستارههای خورشیدی ۲۲ نقطهای را نیز به لطف دیافراگم ۱۱ پرهاش ارائه میکند که نوعی امتیاز برای آن محسوب میشود.
انحراف رنگی طولی / جانبی (حاشیه ای)
اگرچه در عکسهای گرفته شده با لنز سیگما 24–70mm F2.8 DG DN Art ، مقداری انحراف رنگی جانبی را مشاهده خواهید کرد، اما رفع این مشکل در داخل نرمافزارهای ویرایشی مانند لایتروم بسیار آسان است و جای نگرانی نیست. انحراف رنگی باعث ایجاد حاشیههای رنگی در لبههای پرکنتراست میشود و تصحیح آن پس از عکسبرداری به سادگی چند کلیک است. بنابراین اصلاً نیازی نیست نگران آن باشید.
خلاصه
مزایا
- قیمت گذاری بسیار رقابتی، به ویژه در برابر رقبای سطح بالا
- کیفیت ساخت عالی و عایق بندی شده در برابر آب و هوای نامساعد
- حداکثر دیافراگم باز و ثابت f/2.8
- قفل زوم خود رها شو و دکمه قفل AF قابل تنظیم و برنامهریزی
- فوکوس خودکار سریع و بیصدا
- تنفس فوکوس بسیار کم
- بوکه بسیار جذاب از بسیاری جهات
- اعوجاج به خوبی کنترل شده
- قابلیت ماکرو مناسب
معایب:
- جلوه غیرمعمول چشم گربهای در بوکه تصویر
- گوشهها کمی سافت هستند، مخصوصاً برای نماهای نزدیک
- فیلترهای 82 میلی متری برای آن قیمت نسبتاً بالایی دارند
گزینههای جایگزین برای لنز سیگما 24–70mm F2.8 DG DN Art بسته به اینکه دوربین E-mount هستید یا L-mount متفاوت است، با این حال این لنز برای هر دو پایه بسیار خوب عمل میکند. این لنز در حوزه قیمت رقبای خود همچون سونی و پاناسونیک را کنار میزند و با وجود کیفیت ساخت بالا با قیمت پایینتری عرضه میشود.
اگر شما یک دوربین سونی دارید و همچنین روی اندازه، وزن یا هزینه حساسیت زیادی دارید و میزان تله بودن لنز بیشتر از واید بودن آن برایتان اهمیت دارد، مطمئناً تامرون انتخاب عاقلانهای برای شماست.
VXD G2 جدیدتر و همراه با طراحی مدرنتری است که در بیشتر زمینهها به جز عملکرد بوکه، بهتر از سیگما عمل میکند. سونی G Master II هم میتواند یکی دیگر از گزینههای شما باشد. اما این را نیز باید در نظر داشت که با توجه به عملکرد همه جانبه لنز Sigma Art باید دو برابر بیشتر برای آن هزینه کنید. بههرحال سیگما تقریباً از همه جهات می تواند تصاویر بسیار جذابی را ارائه دهد.
اگر هم لنز مانت L دارید، Tamron گزینههای زیادی برایتان ندارد. اما در مقایسه با لنزهای مخصوص این مانت، Panasonic 24-70mm F2.8 شرایطی مشابه G Master دارد و خیلی گرانتر است و لنز لایکا هم خیلی خیلی گرانتر!
اگر پولهایتان در جیبتان سنگینی میکند و بدنه L-mount شما بهترین فوکوس خودکار را ندارد، شاید بخواهید پاناسونیک را به خاطر کلاچ فوکوس دستیاش در نظر بگیرید، اما در غیر این صورت، استفاده از لنز سیگما 24–70mm F2.8 DG DN Art منطقیتر است.
نهایتاً اینکه اگر بخواهیم الان خودمان را جای سونی، پاناسونیک و لایکا بگذاریم، احتمالاً الان خیلی برایمان سخت میگذرد که چنین لنزی را با این قیمت در برابر خودمان میبینیم!