دیجی آرکی
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

راهنمای نورپردازی برای عکاسی از کالا برای فروشگاه‌های اینترنتی

راهنمای نورپردازی برای عکاسی از کالا

راهنمای نورپردازی برای عکاسی از کالا

وقتی صحبت از عکاسی از کالا های تجاری می شود، هدف شما باید این باشد که این محصولات را به گونه ای قاب بندی و عکاسی کنید که مصرف کنندگان را تشویلق به خرید آنها بکند. اگر عکس هایی که از یک کالا می‌گیرید باکیفیت و دارای جزئیات دقیق باشند، می‌توانید کاری کنید که خریداران احتمالی با دیدن آنها علاقمند بشوند که زودتر خرید کنند. این هدف، نه با بالا بردن کیفیت دوربین، بلکه با افزایش کیفیت نورپردازی برای عکاسی از کالا به دست می‌آید.

 

راهنمای نورپردازی برای عکاسی از کالا

 

اگر به دنبال یک دوره آموزش‌ عکاسی از کالا بگردید، احتمالا در اغلب آموزش‌ها به شما پیشنهاد می‌دهند که از تجهیزات حرفه‌ای نورپردازی یا فلاش‌های استودیویی استفاده کنید. اما واقعیت این است که کار کردن با این تجهیزات برای عکاسی از کالا برای دیجی کالا (به عنوان مثال) در خانه اصلا مناسب نیستند و نیاز به دانش و تخصص عکاسی پیشرفته‌ای دارد.

 

راهنمای نورپردازی برای عکاسی از کالا

چرا نور‌های LED بهترین گزینه نورپردازی برای عکاسی از کالا هستند؟

اگر برای نورپردازی برای عکاسی از کالا، نیاز به راهنمایی دارید، اولین قدم این است که دور نور‌های فلاش را خط بکشید. عکاسی با فلاش، معمولا نیاز به دانش زیادی دارد و برای کار در خانه سخت است.
به عنوان اولین قانون، بدون شک باید سراغ نورهای ثابت بروید. منظور ما از نورهای ثابت، نورهای LED پیوسته است.
این نور‌ها دو مزیت مهم دارند:

  1. اول اینکه نور آنها بسیار زیاد است. به این معنی که می‌توانید با خیال راحت، هم با دوربین عکاسی و هم با موبایل، عکس بگیرید و دیگر نگران زیاد شدن حساسیت دوربین و بالا رفتن نویز در عکس ها نخواهید بود.
  2. مورد دوم اینکه برخلاف فلاش‌ها، نور آنها به صورت پیوسته است. بنابراین دیگر لازم نیست برای درک زاویه تابش و میزان سایه‌ای که ایجاد می‌کنند نگران باشید.

ما هر دوی این موارد و بسیاری نکات ریز نورپردازی برای عکاسی از کالا را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.

 

راهنمای نورپردازی برای عکاسی از کالا

 

نور پیوسته یا ثابت چه مزیتی برای نورپردازی عکاسی از کالا دارد؟

شما همین الان هم با نور پیوسته آشنا هستید. لوستر‌هایی که از سقف خانه‌تان آویزان هستند، یا نوری که در طول روز از پنجره به داخل می‌تابد، نور ثابت محسوب می‌شوند.

اما هر دوی اینها دو مشکل مهم دارند:

اول اینکه معمولا زاویه تابش آنها با چیزی که ما نیاز داریم هماهنگ نیست. سایه‌های حاصل از نور سقفی یا نوری که از پنجره می‌تابد، احتمالا جای درستی ایجاد نمی‌شود و متاسفانه هیچکدام از این نور‌ها را هم نمی‌توانید تغییر زاویه بدهید. آنها سر جای خودشان هستند و تکان هم نمی‌خورند.

به همین دلیل هم ما از نورهایی استفاده می‌کنیم که بتوانیم جای آنها را با توجه به سوژه‌ای که داریم جابجا و تنظیم کنیم.

 

راهنمای نورپردازی برای عکاسی از کالا

 

اما چرا نور ثابت؟

دقیقا به دلیل همین اسمی که دارند از آنها استفاده می‌کنیم: آنها ثابت هستند. پیوسته می‌تابند و ما می‌توانیم قبل از گرفتن عکس، نحوه تعامل نور با سوژه و شکل سایه‌ها، جهت و شدت آنها می‌بینیم.
نور پیوسته همان کاری را می‌کند که برای نورپردازی عکاسی از کالا به کار ما می‌آید. این کاملا متفاوت از نور فلاش است که درست در لحظه‌ای که شاتر دوربین را می‌زنید، برای یک آن، روشن شده و صحنه را روشن می‌کند و دوباره خاموش می‌شود.

چراغ‌های نور پیوسته یا ثابت، به شکل‌های مختلفی در دسترس هستند. از لامپ‌های تنگستن و فلورسنت گرفته تا نور‌هایی که اصولا برای کار عکاسی ساخته شده‌اند. ما نور‌های ثابت LED را پیشنهاد می‌کنیم که بسیار پرقدرت و ثابت هستند و برای گرفتن عکس هایی واضح و دقیق استفاده می‌شوند.

ضمن اینکه چون ثابت هستند، این امکان را دارید که به جای دوربین عکاسی از دوربین موبایل هم استفاده کنید. عکاسی با موبایل از محصولات، خیلی کار سختی نیست و می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: عکاسی از محصول با موبایل

 

راهنمای نورپردازی برای عکاسی از کالا

 

نورهای پیوسته را کجای کالا قرار دهیم؟

اگر تازه‌کار هستید، موضوع را خیلی پیچیده نمی‌کنیم. اولین نکته انتخاب اندازه نور است. ببینید بزرگترین اندازه کالایی که دارید چقدر است. اندازه فیزیکی نوری که تهیه می‌کنید، باید کمی بزرگ‌تر از بزرگترین کالایی باشد که عکاسی می‌کنید. مثلا اگر قرار است از یک شامپو عکاسی کنید، باید اندازه نوری که دارید، حداقل 30 تا 40 سانتی‌متر باشد.

البته که نور‌هایی که معمولا در بازار وجود دارند، احتمالا کوچک‌تر از این اندازه هستند. به همین دلیل هم ما از شکل‌دهنده‌های نور استفاده می‌کنیم که کمی جلوتر درباره آنها هم توضیح می‌دهیم.
برای شروع یک نور ثابت ارزان قیمت مانند رینگ لایت YQ-320A تهیه کنید و آن را در کنار سوژه خودتان قرار دهید. نوردهی جانبی، ساده‌ترین شکل نورپردازی عکاسی از کالا محسوب می‌شود.

این رینگ لایت‌، چند مزیت مهم دارد. اول اینکه نور خوبی برای نورپردازی یک کالای کوچک دارد و می‌توانید به راحتی برای عکاسی از چیز‌های کوچک از آن استفاده کنید.

ثانیا قیمت بسیار مناسبی دارد و می‌توانید از ان برای عکاسی پرتره هم بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: آموزش عکاسی با رینگ لایت

 

راهنمای نورپردازی برای عکاسی از کالا


دوم اینکه چون به صورت دایره‌ای یا رینگی ساخته شده است، می‌توانید دوربین را در داخل آنها هم قرار دهید. خود این رینگ لایت‌ها دارای یک پایه در وسط محیط دایره هستند که دقیقا جای قرار گرفتن موبایل یا دوربین‌های کوچک است. وقتی دوربین در این جا قرار می‌گیرد و رو به سوژه نوردهی می‌کنید، نوری بسیار ملایم و یکنواخت ایجاد می‌شود که سایه بسیار محوی دارد. این مدل نوردهی، ساده‌ترین و بی‌دردسرترین نوع نورپردازی است.

اما اگر نور را از سمت کناری به سوژه می‌تابانید، در سمت دیگر سوژه، سایه ایجاد می‌شود. ایجاد سایه، به خودی خود، بد نیست و اتفاقا ما برای زیباتر کردن عکس‌هایمان، نور را به صورت جانبی می‌تابانیم. اما به این شرط که بتوانیم این سایه را از حالت تیره و تیز خارج کرده و کمی ملایم‌تر کنیم.

معمولا برای ملایم‌ کردن سایه‌ها نیاز به یک منبع نوری دیگر داریم.

 

راهنمای نورپردازی برای عکاسی از کالا

 

برای ملایم کردن سایه‌ها چکار کنیم؟

گاهی اوقات نوع کالای ما به گونه‌ای است که می‌توانیم از نور‌های جانبی رنگی برای نوردهی استفاده کنیم. به عنوان مثال همان رینگ لایتی که در بالا معرفی کردیم، یک مدل RGB به نام رینگ لایت Ring Ligh YQ-310 RGB هم دارد که می‌توانید نورهایی با رنگ‌های مختلف برای ایجاد لبه‌های رنگی در سوژه ایجاد کنید.

نور LED های روی این رینگ لایت سه رنگ است و به همین دلیل هم در نام آن، عبارت RGB به معنی Red، Green و Blue دیده می‌شود. شما می‌توانید با کنترل روی دستگاه، رنگ خروجی این رینگ لایت را تغییر داده و به یکی از 7 رنگ‌ یا ترکیبی از آنها در بیاورید. به این صورت که 7 رنگ RGB به صورت دوار بر روی رینگ لایت نمایش داده می شود.

این نور‌های رنگی، می‌توانند از سمت تاریک‌تر روی سوژه بتابند و لبه‌هایی رنگی روی آن ایجاد کنند.

 

نکته مهم: نور‌های اصلی هنگام نورپردازی برای عکاسی از کالا هرگز نبایند رنگی باشند. با این کار، شما عملا رنگ اصلی کالا را از بین می‌برید!

 

نور‌های RGB معمولا برای زیباتر کردن کالا استفاده می‌شوند. ولی بسیاری از عکاسان ترجیح می‌دهند عکس‌هایی که می‌گیرند، بیشتر از اینکه حالی زیبا داشته باشد، صرفا واقعی باشد. آنها سعی می‌کنند تا کالای مورد نظر را بدون اغراق و واضح نمایش دهند. به همین خاطر هم برای پر کردن سایه‌ها، به جای نور RGB از یک نور با رنگ طبیعی استفاده می‌کنند.

 

نکته مهم: نور دوم که برای پر کردن سایه‌ها استفاده می‌شود نباید با همان شدت نور اصلی استفاده شود. چون در این صورت، بُعد عکس را از بین می‌برد. نور پر کننده باید یک سوم یا نصف شدت نور اول را داشته باشد.

 

آیا راهی برای ارزان‌تر کردن تجهیزات وجود دارد؟

بله. شما می‌توانید به جای خریدن نور دوم، از یک بازتاب دهنده یا رفلکتور استفاده کنید. رفلکتور‌ها، برای بازتاب نور از جهت مخالف استفاده می‌شوند.
ما از آنها برای بازتاب نور خورشید هنگام عکاسی پرتره هم استفاده می‌کنید و اتفاقا نور بسیار خوبی هم ایجاد می‌کنند.
اما در اینجا، نور رفلکتور، به عنوان نور پرکننده در سمت دیگر کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. رفلکتور‌ها با اندازه ها و قیمت‌های مناسبی در دیجی آرکی موجود هستند و برای خرید رفلکتور می‌توانید یکی از مدل های موجود را انتخاب کنید.

کاربرد و کیفیت این رفلکتور‌ها معمولا چندان با هم تفاوتی ندارد. نکته مهم، درباره تعداد لایه‌های آنها و البته اندازه رفلکتور است.

منظور از تعداد لایه‌ها، تعداد سطوح رنگی موجود در آنهاست که شما می‌توانید هر کدام را که می‌خواهید انتخاب کنید. مثلا اگر از نور طبیعی سفید به عنوان نور اصلی استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از سطح طلایی، نور پرکننده را با رنگ زرد طلایی بازتاب دهید و نورپردازیتان را کمی خلاقانه‌تر کنید.

اما نکته مهم‌تر، اندازه رفلکتور است. توجه داشته باشید که رفلکتور‌های معمول که برای نورپردازی در عکاسی از کالا‌ها و محصولات استفاده می‌شود، نباید اندازه خیلی بزرگی داشته باشد. مثلا رفلکتور گودکس 80×120سانتی متر GODOX Reflector 5in1، اندازه خیلی بزرگی دارد و برای عکاسی از محصول چندان مناسب نیست.

شما برای بازتاب نور از سمت دیگر یک کالای کوچک، به رفلکتوری کوچک‌تر مانند رفلکتور گودکس 60 سانتی متر GODOX Reflector 5in1 نیاز دارید که البته دارای لایه‌های مختلف برای بازتاب هم باشد.

نکته مهم: اگر منبع نوری پرقدرتی مانند پروژکتور LP-1000 پاناسونPanasun LP-1000 projector دارید، یک رفلکتور بزرگ برایتان بیشتر کاربرد دارد. چون می‌توانید سطح نیمه شفاف رفلکتور را در فاصله بین پروژکتور و کالایی که عکاسی می‌کنید قرار دهید و به این ترتیب، نوری بسیار نرم و یکنواخت و بدون سایه ایجاد کنید.

رفلکتور‌های بزرگ، بیشتر از اینکه برای بازتاب‌های بزرگ استفاده شوند، برای نرم کردن نورهای شدید مانند نور خورشید یا پروژکتور‌های پر نور کاربرد دارند.

 

نور را چه کسی نگه می‌دارد؟

یک نکته مهم را فراموش نکنید. خیلی از این نور ها همراه با پایه هم به فروش می‌رسند. پیشنهاد می‌کنم حتما آنها را با پایه خریداری کنید.
تمامی این نور‌ها، می‌توانند روی پایه نور استاندارد نصب می‌شوند. یعنی خود آنها دارای یک جایگاه پایه هستند که می‌تواند روی پایه نور قرار بگیرد. این پایه‌ها با قیمت‌های متنوعی در بازار موجود هستند. چیزی که قیمت این پایه‌ها را تعیین می کند، اول بلندی یا طول آنهاست و دوم، کیفیت بدنه آنها.
خرید پایه نور حرفه‌ای مانند سه پایه نور ایلکین ilkeen IA-260LS Light Stand برای نورهای سبک و رینگ لایت‌های کوچک ضرورت ندارد. چون این پایه‌ها معمولا برای نگه داشتن فلاش‌ها و نورهای پیوسته سنگین طراحی شده اند. شما می‌توانید از پایه‌های سبک و کوچک مانند سه پایه نور Tripod Light 801 استفاده کنید.
گزینه‌های ارزان‌تری مانند گیره نگهدارنده فون پاناسون Panasun 100 Background holder به همراه پیچ نصب هم وجود دارد. این گیره‌ها هم پایه نصب نور را دارند و می‌توانید آنها را کنار میزی که عکاسی می‌کنید متصل کنید.

شاید فکر کنید خرید یک پایه نور موضوعی غیر ضروری به نظر برسد. اما یادتان باشد نگه داشتن نور، در نورپردازی برای عکاسی از کالا، از نگه داشتن خود دوربین تان ضروری‌تر است. چون نه تنها کیفیت نور‌های خروجی را به خوبی می‌بینید، از آسیب احتمالی به نور یا به کالایی که در حال عکاسی از ان هستید هم جلویگری می‌شود.

 

نکته بسیار مهم درباره شدت نور در عکاسی از کالا

اگرچه نورهای ثابت پیشرفته ای در بازار موجود هستند، اما شدت نور خروجی آنها به ندرت به پای ضعیف‌ترین فلاش‌های عکاسی می‌رسند. یعنی شما اغلب با کمبود نور مواجه خواهید بود. خصوصا اگر بخواهید با گوشی‌های تلفن همراه یا دوربین‌های کوچک و ضعیف عکاسی کنید.

چون این دوربین‌ها حسگر کوچکی دارند و معمولا برای جذب نور بیشتر مجبورید تا حساسیت (همان ISO دوربین) را بالا ببرید که منجر به نویز شدید در عکس هایتان می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم از همان ابتدا برای خرید نور‌های قوی‌تر سرمایه‌گذاری کنید تا بعدا بتوانید عکس های باکیفیت‌تری بگیرید.

شاید اگر نیاز باشد تا در یکی از موارد صرفه‌جویی کنید، بهتر است در خرید دوربین صرفه‌جویی کنید، نه نور هایی که با آنها کار می‌کنید. شما در اغلب موارد به نوری بسیار بیشتر از چیزی که حدس می‌زنید نیاز خواهید داشت.

برای خرید نورهای مخصوص عکاسی از کالا با مشاوران ما گفتگو کنید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*