دیجی آرکی
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بهترین لنز کیت برای سونی، کانن، نیکون، پاناسونیک و فوجی

بهترین لنز کیت چیست؟

خیلی از کاربران لنز‌های کیت که همراه با دوربین‌ها فروخته می‌شوند را جدی نمی‌گیرند. اغلب عکاسان حرفه‌ای فکر می‌کنند که لنز کیت، یک لنز پیش پا افتاده و ناکارآمد است که باید خیلی زود از شر آن راحت بشوند و به سراغ یک لنز رده‌بالاتر و بهتر (احتمالا پرایم) بروند و عکاسی حرفه‌ای را با آن تجربه کنند. اما یادمان باشد که احتمالا برای خیلی از کاربران، بهترین لنزی که می‌توانند کار با آن را شروع کنند، همان لنزی است که شرکت سازنده پیشنهادش می‌دهد. ما چیزی به نام بهترین لنز کیت برای ههه دوربین‌ها نداریم. چون لنز‌های کیت برای دوربین‌های مختلف، عملکردهای متفاوتی دارند و به همین دلیل هم برخی از دوربین‌ها با لنز‌های کیت خودشان معرفی می‌شوند.

اما بپذیریم یا نه، بسیاری از کاربران عمومی، به ندرت ممکن است سراغ لنز‌های دیگری به جز لنز کیت روی دوربینشان بروند. لنز‌های کیت معمولا طوری ساخته می‌شوند که بیشترین کارآیی و هماهنگی را با دوربینی که همراهشان هستند ارائه کنند. اما باز هم با اینحال، برخی از لنز‌های کیت، عملکرد بسیار بهتری نسبت به برخی دیگر دارند.

وب‌سایت پتاپیسکل، اخیرا مطلبی را با عنوان 5 تا از بهترین لنز کیت های مورد علاقه من ( Best Kit Lenses of All Time: My Five Favorites) به قلم Chris Niccolls منتشر کرده که به نظر مطلب جالبی می‌آید. ما Chris Niccolls را از وب‌سایت DPreview می‌شناسیم که در آنجا، بررسی‌های ویدئویی بسیاری از دوربین‌ها و لنز‌های جدید را ساخته و منتشر می‌کند و معمولا بررسی‌های او با نکته‌ها و تیزبینی‌های خاصی انجام می‌شود.

من امیر یاری، در این مقاله، مطلب کریس نیکولز را با کمی تغییر در یکی دو انتخاب از لنز‌های کیت معرفی شده برایتان بازنویسی می‌کنم. با این توضیح که دلیل این تغییر، نه به این دلیل است که انتخاب‌های او را دقیق نمی‌دانم، بلکه به این خاطر است که برخی انتخاب‌ها مانند لنز 16-50 که آن را بهترین لنز کیت برای دوربین‌های سونی غیر فول فریم می‌دانم، در ایران از طرفداران بیشتری برخوردار هستند و این لیست بدون معرفی یک لنز برای کاربران سونی، ناقص به نظر می‌رسد.

بهترین لنز کیت پاناسونیک

 

Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 II ASPH، بهترین لنز کیت پاناسونیک

پاناسونیک لنز‌های فوق العاده‌ای را تا امروز تولید کرده است. اما عجیب است که تولیدات این برند، خیلی وقت‌ها ناشناخته و گمنام باقی می‌مانند و برخی از آنها آنقدر فرصت پیدا نمی‌کنند که سال ها در بازار باقی بمانند و نام خودشان را در ذهن کاربران جا بیندازند.
یکی از لنز‌های کیت پاناسونیک که به نظر من واقعا مظلوم واقع شده، با سری دوربین‌های میکرو سه چهارم GX و GF پاناسونیک عرضه شد و متاسفانه امروز دیگر وجود ندارد. لنز 20mm f/1.7 پاناسونیک یکی از بهترین لنز کیت ها برای پاناسونیک بود که خوشبختانه پاناسونیک آن را با نسخه دومش یعنی Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 II ASPH جایگزین کرد.

موضوع طراحی و ساخت این لنز شما را به روزهایی برمی‌گرداند که دوربین‌ها با لنز‌های کیت باکیفیت و ارزان قیمت 50mm عرضه می‌شدند. توجه داشته باشید که دوربین‌های میکرو سه چهارم دارای ضریب بزرگنمایی 2x هستند و به همین دلیل هم لنز 20mm پاناسونیک، تقریبا نمایی مانند یک لنز نرمال 40mm را روی این دوربین‌ها ایجاد می‌کند که برای بسیاری از کاربران کاملا کافی و کاربردی است.

اندازه این لنز بسیار کوچک است و وجود دیافراگم f/1.7 روی آن، باعث می‌شود تا برای عکاسی عمومی و خبری، بوکه بسیار زیبایی روی عکس‌ها ایجاد کند. ضمن اینکه به دلیل چنین گشودگی بی‌نظیری، برای عکاسی در نور کم هم فوق‌العاده است.
فکر می‌کنم حتی اگر بنا باشد که از لنز‌های زوم یا تله بلند‌تر هم استفاده کنید، این لنز شایستگی آن را دارد که همیشه و همواره در گوشه کیف عکاسی‌تان باقی بماند و همواره در دسترس باشد.

بهترین لنز کیت نیکون فول فریم

 

Nikon Nikkor Z 24-70mm f/4، بهترین لنز کیت نیکون فول فریم

زمانی که نیکون وارد بازار دوربین‌های بدون آینه شد هم لنز‌های بی‌نظیری را تولید می‌کرد. اما دلیل پذیرش این سیستم جدید دوربین‌های بدون آینه فقط کارآیی بهتر و کوچک‌تر شدن بدنه دوربین‌هایش نبود. استفاده از دهانه مانت بزرگ‌تر و اندازه فلنج کوچک‌تر در دوربین‌های نیکون، این امکان را ایجاد می‌کرد که لنز‌های بسیار کوچک‌تر و سبک‌تری را تولید کند و یکی از نتیجه‌های مهم آن هم همین لنز کیت Nikon Nikkor Z 24-70mm f/4 است.

به نظر من لنز Nikon Nikkor Z 24-70mm f/4 بهترین لنز کیت نیکون های فول فریم سری Z است. یک لنز زوم بسیار کامپکت و کوچک، که فاصله کانونی واید تا تله را با دیافراگم ثابت پوشش می‌دهد و اولین بار همراه با دوربین‌های Nikon Z6 و Z7 معرفی شد.
حالا هم بعد از نزدیک به 5 سال که از حضور آن در بازار می‌گذرد، هنوز هم یکی از بهترین و منطقی‌ترین لنز‌های کیت برای این سری دوربین‌ها محسوب می‌شود.

این لنز کیت، یک لنز بسیار شارپ، باکیفیت و ماندگار محسوب می‌شود و با قیمت بسیار مناسبی که دارد، یک مثال خوب برای لنز‌های کیت است که احتمالا هرگز نیاز ندارند تا تعویض شوند.
وجود IBIS یا In Body Image Stabilisation در دوربین‌های نیکون و عملکرد فوق العاده سنسور‌های آنها در نور کم و حساسیت بالا، نیاز به لنز های با دیافراگم باز‌تر را منتفی می‌کند. به همین علت آن را با برادر بزرگ‌ترش، (نسخه f/2.8 همین لنز) مقایسه می‌کنیم که قیمتی حدود 2.5 برابر آن دارد، به این نتیجه می‌رسیم که گاهی اوقات لنز‌های کیت آنقدر خوب هستند که می‌توانیم هزینه اضافی برای لنز‌های بهتر را برای تجهیزات دیگری خرج کنیم.

بهترین لنز کیت فوجی

 

Fujifilm Fujinon XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS، بهترین لنز کیت فوجی

فوجی طی سال‌های گذشته در زمینه دوربین‌های وینتیج موفقیت غیر قابل انکاری را بدست آورد. منظور از دوربین‌های وینتیج، دوربین‌هایی با ظاهر و شکل دوربین‌های قدیمی، اما با تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته و به روز است که یک جورهایی Old Fashion یا کلاسیک محسوب می‌شوند.
اما این موضوع غیر قابل انکار است که بخش زیادی از این موفقیت را مدیون بهترین لنز کیت خودش یعنی FUJIFILM XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS است. این لنز هم همانند دوربین‌هایی که روی آن‌ها بسته می‌شود، ظاهری قدیمی و کلاسیک دارد، اما وقتی اغلب برند‌های سازنده دوربین (در اینجا انگشت اشاره‌ام را به سمت سونی می‌گیرم!)، لنز‌های کیت ارزان قیمت و بی‌کیفیت تولید می‌کردند، فوجی هر آنچه بلد بود را در این لنز پیاده کرد تا یکی از بهترین لنز‌های کیت برای دوربین‌های بدون آینه‌ اش را تولید کند.

من به تازگی مطلبی را درباره مقایسه این دوربین با لنز‌های امروزی‌تر مانند Sigma 18-50mm منتشر کردم و در آن نشان دادم، چطور این لنز که 12 سال از تاریخ اولین طراحی و تولید آن می‌گذرد، هنوز و همچنان، وقار و کارآیی خود را برای بسته شدن روی دوربین‌های مدرن حفظ کرده است.
لنز کیت FUJIFILM XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS نه فقط یکی از بهترین لنز‌های کیت فوجی است، بلکه فکر می‌کند شایسته است تا آن را یکی از لنز‌های افسانه‌ای این برند بنامیم.

 

بهترین لنز کیت کانن

 

Canon EF 24-105mm f/4 L IS، بهترین لنز کیت کانن

وقتی می‌خواهیم درباره بهترین لنز کیت کانن و حتی برند‌های دیگر حرف بزنیم، امکان ندارد بتوانیم لنز Canon EF 24-105mm f/4 L IS را فراموش کنیم. این لنز برای اولین باز، با پادشاه دوربین‌های فول فریم، کانن 5D Mark II معرفی و وارد بازار شد و ما برای دیدیم که چطور می‌شود. یک لنز سری L کانند را با قیمتی هم پایه یک لنز معمولی بخریم و جیبمان خالی نشود!
همچنین برای اولین بار به ما نشان داد که دلیلی ندارد فاصله کانونی 24 تا 70mm را به عنوان فاصله کانونی استاندارد و پایه برای لنز‌های تله واید بپذیریم و می‌توان یک لنز با فاصله کانونی تله بلند‌تر هم به عنوان یک لنز زوم ساخت و همچنان یک لنز حرفه‌ای باقی بماند.

درست است که این لنز با دیافراگم ثابت f/4 معرفی شد که معمولا یک دیافراگم عالی برای کارهای حرفه‌ای محسوب نمی‌شود، اما این بده بستان در برابر فاصله کانونی بلند‌تر 105mm اتفاق می‌افتاد که خرید لنز‌های بلند را برای اغلب کاربران غیر ضروری می‌کرد. شاید به همین خاطر هم این لنز به بهترین لنز کیت برای کانن در همه دوران‌ها تبدیل شد.

اگرچه بعد از Canon EF 24-105mm f/4 L IS، باز هم خیلی از عکاسان سراغ لنز های زوم دیگر سری L مانند 24-70 f/2.8 L می‌رفتند، اما وجود لرزشگیر در این لنز، باعث می‌شد تا در نور کم هم بتوانند به راحتی با دیافراگم f/4 کار کنند و کم‌کم بسیاری از برند های دیگر را به فکر ساخت چنین فاصله کانونی پرکاربردی انداخت.

لنز کانن EF 24-105mm f/4 L IS را می‌توان مشهورترین و پرفروش‌ترین لنز کیت برای تمام دوربین‌ها در نظر گرفت.

 

بهترین لنز کیت سونی غیر فول فریم

 

Sony E PZ 16-50mm f/3.5-5.6 OSS، بهترین لنز کیت سونی غیر فول فریم

قصد سونی از ساخت این لنز زوم همان چیزی بود که در ساخت دوربین‌های کامپکت با لنز قابل تعویض خودش دنبال می‌کرد. کوچک‌تر کردن و سبک‌تر کردن، دوربین‌های باکیفیت برای کاربری عمومی!

بخوانید: بهترین لنز برای دوربین سونی


اصلا این همان هدفی بود که ساخت دوربین‌های بدون آینه را به دنبال داشت. یک لنز بسیار کوچک و قابل حمل در حد و اندازه‌های لنز‌های پرایم 50mm پنکیک، که امکان زوم از واید به تله را به کاربران می‌دهد. اگرچه این لنز دارای مانت E است، اما از آنجا که برای دوربین‌های APS-C سونی مانند سری ZV-E یا A6000 ساخته شده، نمی‌توانید بدون کراپ کردن تصویر از ان روی دوربین‌های سری فول فریم مانند A7 ها استفاده کنید.

فاصله کانونی لنز Sony E PZ 16-50mm f/3.5-5.6 OSS روی دوربین‌های غیر فول فریم با احتساب ضریب بزرگنمایی که دارند، چیزی حدود 24-75mm می‌شود که یک فاصله کانونی عالی برای کارهای عمومی محسوب می‌شود. جالب اینجاست که وقتی از آن استفاده نمی‌کنید و بسته می‌شود، به قدری جمع می‌شود که باور نمی‌کنید یک لنز زوم در داخل این بدنه قرار گرفته است.

البته این مقدار حجم کم، تنها با استفاده از یک دیافراگم متغیر از f/3.5 تا f/5.6 ممکن شده است که شاید تنها نقطه ضعف آن باشد. اما توجه داشته باشید که در داخل این لنز از لرزشگیر اپتیکال هم استفاده شده تا اگر دوربینی که دارید از سری بدون لرزشگیر باشد (مانند a6400)، خیالتان را در نور کم راحت کند.

به نظر من بی‌دلیل نیست که تقریبا همه دوربین‌های بدون آینه APS-C سونی با این لنز کیت می‌شوند و قیمت آن هم به قدری مناسب است که حتی کاربرانی که نیاز به خرید لنز‌های دیگر دارند، معمولا حاضر به فروش آن نیستند و این لنز را هم در کنار کیف عکاسی خودشان نگه می‌دارند.

 

خلاصه 

لنز‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند تا زمانی که یک لنز اختصاصی بخرید، یک پله شروع خوب برای شما باشند. لنز‌های حرفه‌ای و اختصاصی، همانقدر که قیمت‌های خاص و کاربرد خاص دارند، استفاده‌های خاصی هم دارند. به همین دلیل هم تا زمانی که مطمئن نشدید که قرار است چقدر از آنها استفاده کنید، لنز کیت خودتان را نگه دارید.
برای خیلی از عکاسان، لنز کیت به معنی استفاده عمومی‌تر از دوربینشان در موقعیت‌های بیشتر است. وجود یک لنز کیت، به شما امکان می‌دهد تا در زمان‌های بیشتری از دوربینتان لذت ببرید و عکس های بیشتری بگیرید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*