دیجی آرکی
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

عکاسی آتلیه از آقایان و تجهیزات نورپردازی مناسب‌ آن

عکاسی استودیویی

بررسی و معرفی تجهیزات عکاسی آتلیه از دید یک عکاس حرفه‌ای

یکی از جذاب‌ترین تخفیف‌های سالیانه در دیجی آرکی مربوط به تجهیزات استودیویی و نورپردازی است. بسیاری از عکاسان که کار عکاسی آتلیه انجام می‌دهند، قرارهای عکاسی‌های مدلینگ و فشن خود را در استودیوی خودشان برقرار می‌کنند تا بتوانند با تجهیزات نورپردازی و امکاناتی که در اختیار دارند، عکس‌هایی با نورپردازی حرفه‌ای بگیرند. این عکس ها معمولا برای چاپ در مجلات و نشریات یا برای انتشار در وب‌سایت‌های حرفه‌ای و تخصصی آماده می‌شوند و طبیعتا نیاز به مهارت و تجربه زیادی دارد.

اما فارغ از تجربه شما در نورپردازی، احتمالا برای هر نوع عکاسی مدلینگ حرفه‌ای، نیاز به تجهیزات خاصی هم دارید که بسیاری از این تجهیزات را می‌توانید در تخفیف بلک فرایدی دیجی آرکی، با قیمت‌های مناسب‌تری خریداری کنید.

در این مقاله که برداشتی آزاد از مطلب نورپردازی و ژست عکاسی مردانه در آتلیه از ادوراما هست، به بررسی روش‌های نورپردازی از یکی از عکاسان مشهور به نام Lindsay Adler می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که برای انجام چنین کاری، کدام تجهیزات نورپردازی از وب‌سایت دیجی آرکی را می‌توانید استفاده کنید. این تجهیزات طی چند روز آینده، با قیمت‌های باورنکردنی قابل خریداری هستند و می‌توانید برای تجهیز کردن آتلیه خودتان خیلی سریع اقدام کنید.

عکاسی آتلیه

 

عکاسی آتلیه از آقایان

پروژه‌های عکاسی استودیویی از آقایان برای من معمولا شامل یکی از سه شاخه زیر می‌شوند: عکس‌برداری هد شات یا عکس های رسمی سر و گردن، عکاسی تبلیغاتی که بیشتر روی لباس‌ها و لوازمی که دارند تاکید می‌شود و عکاسی با تاکید بر جنبه‌های ورزشی و نمایش قدرت بدنی آنها. بیایید با هم نگاهی کنیم به جزئیاتی که در هر یک از عکس‌ها در نظر می‌گیرم.

تمامی عکس هایی که در این نوبت عکاسی گرفتم با استفاده از دوربین کانن بدون آینه Canon R5 و لنز محبوب Canon RF 24-105mm f/4 انجام شده است. البته برای برخی از عکس های هد شات، برای اینکه بتوانم تصویری تخت با پس زمینه محو و کیفیت خروجی بالاتر داشته باشم، از لنز Canon RF 70-200 f/2.8 هم استفاده کردم.

آموزش عکاسی آتلیه از آقایان

عکاسی آتلیه برای هد شات

تقریبا تمامی موسسات دولتی و خصوصی در ایالات متحده آمریکا،  برای کارمندان خودشان عکاسی هد شات سفارش می‌دهند. این یک رسم عمومی است که وقتی شخصی وارد یک موسسه تجاری یا اداری می‌شود، باید حتما عکس هد شات یا همان عکس پرسنلی بگیرد  (البته این عکس‌ها، با عکس هایی که در ایران گرفته می‌شود متفاوت است. عکس‌های پرسنلی در ایران، با نور تخت و معمولا بدون لبخند هستند).

هنگام عکاسی هد شات، باید پاسخ دو سوال مهم را از قبل بدانید. اول اینکه آیا این عکس ها دارای یک الگوی عکسبرداری خاص هستند؟ مثلا اینکه باید حتما از سر شانه و روبرو گرفته شوند یا امکان استفاده از قاب‌های مختلف وجود دارد. دوم اینکه آیا زمینه عکس می‌تواند رنگ دیگری به جز سفید که رنگ اصلی عکس های رسمی است داشته باشد یا خیر. (عکاسی آتلیه در ایران برای عکس های پرسنلی معمولا با زمینه سفید یکدست انجام می‌شود)

به عنوان مثال یکی از سبک‌های استاندارد برای عکس‌های پرسنلی در آمریکا، عکس هایی با نسبت 1:1 یا مربعی و با سر و شانه رو به دوربین است.

با دانستن این موضوعات، می‌توانید دقیقا در نظر بگیرید که چند نور برای عکسبرداری نیاز دارید. من معمولا از سه نور جداگانه برای عکاسی آتلیه پرسنلی یا هد شات استفاده می‌کنم که به این ترتیب هستند:

 

آموزش عکاسی آتلیه

نور اصلی برای عکاسی اداری یا عکس پرسنلی: یک اکتاباکس با قطر 1 متر

نور اصلی که ترجیح می‌دهم از آن استفاده کنم یک سافت باکس بزرگ از نوع اکتاباکس با قطر تقریبی 1 متر (3 فوت) است. سافت باکس‌های بزرگ، نوری یکدست و ملایم ایجاد می‌کنند و استفاده از آنها هم بسیار راحت است. خصوصا وقتی می‌خواهیم در محیطی کوچک عکس بگیریم. البته اگر لازم است که عکسی که می‌گیرید کنتراست بیشتری داشته باشد می‌توانید از یک بیوتی دیش هم استفاده کنید.

به عنوان مثال هد شات‌هایی که برای آرایشگاه‌های خانم‌ها عکسبرداری می‌شود به کنتراست بیشتری نیاز دارند و در این مواقع می‌توان به جای یک سافت باکس، از بیوتی دیش استفاده کرد.

دقیقا برعکس، برای عکس‌های کودک که نیاز به نور ملایم‌تر وجود دارد، می‌توان از یک چتر بزرگ به جای سافت باکس استفاده کرد که نوری به مراتب نرم‌تر را ایجاد می‌کند.

پیشنهاد دیجی آرکی: سافت باکس گودوکس 70x100cm یا اکتاباکس گودوکس 120cm

نور پشت: یک کاسه یا خرطومی همراه با زنبوری

من دوست دارم با استفاده از یک نور جداگانه برای زمینه، جدایش بین سوژه و زمینه را بیشتر کنم. من معمولا از یک اسنوت 20 درجه‌ای پروفوتو برای این کار استفاده می‌کنم که البته نور آن را می‌توان با Grid یا زنبوری که روی دهانه‌اش قرار می‌گیرد، جهت‌دهی کرد.

اما برای این کار می‌توان از روش های دیگری هم استفاده کرد. مثلا می‌توان از یک لامپ بدون شکل دهنده نور یا نور لخت، که روی زمین و در نزدیکی بکگراند قرار می‌گیرد استفاده کرد. البته در این صورت باید بتوانید نور آن را کنترل کنید. چون اگر نور شدید باشد، احتمالا روی لنز ایجاد فلر می‌کند. استفاده از این نور باید به حدی باشد که بتوانید مقدار آن را هماهنگ با نور های اصلی و پر کننده، کنترل و متناسب کنید.

پیشنهاد دیجی آرکی: کاسه فلاش همراه با زنبوری

نور ریم لایت: یک سافت باکس باریک و کشیده

یکی از چیز‌هایی که عکس هد شات در آتلیه را زیباتر می‌کند، جدا کردن سوژه از زمینه با استفاده از یک رگه نور ملایم در کنار صورت و در جهت مقابل نور اصلی است. یعنی دقیقا جایی که نور اصلی، سایه ایجاد می‌کند. این نور می‌تواند خط گونه و چانه را برجسته‌تر کند. استفاده از سافت باکس‌های کشیده که نور ملایم را به صورت جهت‌دار منتشر می‌کنند، به من امکان می‌دهد تا این نور را به صورت کاملا کنترل شده، تنها در یک وجه صورت سوژه ایجاد کنم و البته چون سافت باکس، تقریبا رو به دوربین است، از ایجاد فلر و کاهش کنتراست در دوربین و لنز هم جلوگیری می‌شود.

اگر محیطی که در آن عکس می‌گیرید، کوچک است می‌توانید از سافت باکس‌های کوچک‌تر هم استفاده کنید. حتی برخی از اتلیه‌ها که عملا جای بسیار محدودی دارند، به جای این سافت باکس از اسنوت‌ها یا استوانه‌های بسیار کوچک و باریک استفاده می‌کنند که بتوانند نور را تا جای ممکن به سوژه نزدیک کنند.

پیشنهاد دیجی آرکی: سافت باکس گودوکس SF30120

این سه نور را می‌توانید براساس چیدمانی که در تصویر می‌بینید بچینید و البته با دور و نزدیک کردن آنها به سوژه می‌توانید شدت و جهت تابش هر کدام را هم به صورت جداگانه کنترل کنید.

آموزش عکاسی آتلیه از آقایان

 

عکاسی آتلیه مدلینگ یا تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی یا مدلینگ از آقایان در آتلیه معمولا برای نمایش و تاکید روی پوشش لباس یا وسایلی که به همراه دارند انجام می‌شود. در این عکس ها، معمولا کارفرما که سفارش عکس را داده است، نیازی به نورهای هنری و زمینه‌های شلوغ ندارد و اغلب می‌خواهد عکس‌هایی با سایه‌های کم و ملایم و نمایش بهتر لوازم همراه مدل انجام شود. ضمن اینکه اگر هدف شما نمایش لباس‌های مدل است، باید عکاسی به گونه‌ای انجام شود که بافت پارچه یا جنس لباس‌ها و کفش‌ها و … به خوبی مشخص باشد. همچنین استفاده از هر نور نور رنگی هم ممنوع است، چون می‌تواند روی رنگ محصولات و منسوجات تاثیر بگذارد و سلیقه مشتری را تغییر دهد.

ما در اغلب برای نمایش بافت پارچه از نور‌های زاویه دار استفاده می‌کنیم. چون اگر نور‌ها تخت و از روبرو و در جهت زاویه دید دوربین باشد، بافت لباس‌ها به خوبی خودش را نشان نمی‌دهد.

من معمولا از یک یا دو فلاش استودیویی برای این مدل عکاسی استفاده می‌کنم. نور اصلی من معمولا بزرگ و یکدست با نوری کاملا سافت و ملایم است که بتواند محدوده بزرگی از تصویر را پوشش دهد. علاوه بر این نور دوم بیشتر به عنوان یک نور Fill Light یا پر کننده استفاده می‌شود که سایه‌های نور اول را نرم‌تر کند و جزئیات بخش های تاریک و تیره را بیشتر نمایش دهد.

برای این نوع چیدمان نور از این تجهیزات استفاده می‌کنم:

آموزش عکاسی آتلیه

 

نور اصلی: یک چتر بزرگ دیفیوزر

من برای این کار از یک چتر بزرگ استفاده می‌کنم. از آنجا که در این نوع عکسبرداری لازم است که نور تا حد ممکن از سوژه دور باشد (به دلیل عکس های تمام قد) و البته نور سافت و ملایمی هم روی سوژه ایجاد کند، نیاز به استفاده از یک شکل دهنده نور بزرگ داریم.
اگر می‌خواهید نور شما دارای جهت و سایه‌های پرکنتراست‌تر باشد، می‌توانید به جای استفاده از چتر دیفیوزی، از سافت‌باکس های 1.5 تا 2 متری هم استفاده کنید.

باید حواستان باشد که سایه سوژه روی زمینه نیفتد. حذف این سایه برایتان سخت و زمان‌بر است. همانطور که می‌بینید من در این نوع عکاسی از فون رنگی کاغذی استفاده کرده‌ام. این فون‌ها به صورت رول به فروش می‌رسند و مزیت آنها این است که می‌توانید بعد از یکی دو نوبت عکاسی که بخش زیر پا کثیف و لک شد، آن بخش را ببرید و دوباره فون را پایین‌تر بکشید. این نوع فون یکبار مصرف هستند.

برای این نوع عکاسی آتلیه استفاده از محیط‌های کوچک بسیار سخت است. چون هم نمی‌توانید نور را به اندازه کافی فاصله دهید و هم نمی‌توانید بین سوژه و فون فاصله بیندازید. در این عکس ها، سوژه من، چیزی حدود 2.5 متر از فون فاصله دارد و سایه آن، روی زمینه نمی‌افتد.

پیشنهاد دیجی آرکی: چتر پارابولیک گودوکس UB-105W

بازتاب نور با استفاده از White V-Flat

در این روش نورپردازی در عکاسی آتلیه ای نیازی به استفاده از دو نور با جهات مختلف ندارید. از آنجا که نور دوم همواره به عنوان نور انعکاسی استفاده می‌شود می‌توانید صرفا با یک بازتاباننده مانند همین V-Flat که در این نوبت عکاسی استفاده شده است، نور پر کننده را ایجاد کنید. خوبی این نوع بازتابننده‌ها این است که نیاز به دستیار یا پایه نگهدارنده ندارد و به راحتی می‌توانید آنها را در کنار سوژه قرار دهید و بعد از استفاده هم به راحتی جمع کرده و در یک گوشه یا پشت ماشینتان بگذارید.

البته این گزنیه زمانی برایتان بیشترین کاربرد را دارد که فقط یک شخص در تصویر داشته باشید. اگر به عکاسی از دو نفر نیاز دارید  یا نور بیشتری می‌خواهید، می‌توانید از یک سافت باکس بزرگ مانند قبلی، البته با مقدار تابش کمتر، به عنوان نور پر کننده استفاده کنید.

پیشنهاد دیجی آرکی: رفلکتور 100x150cm سام نایس فوتو

آموزش عکاسی آتلیه از آقایان

 

عکس‌های ورزشی

چه قرار باشد عکسی از یک ورزشکار حرفه‌ای ثبت کنید یا حتی اگر قرار باشد مدل شما از لباس‌ها یا وسایل ورزشی استفاده کند، احتمالا نیاز به شبیه سازی نور‌های ورزشگاهی دارید. این سبک نورپردازی هم معمولا به سه نور جداگانه نیاز دارد و در کلاس های نور پردازی عکاسی آتلیه با نام three-point lighting یا نور سه نقطه‌ای شناخته می‌شود.

این نوع نور، معمولا شامل دو ریم لایت از دو طرف سوژه برای جداسازی سوژه از زمینه شده که با یک نور اصلی یا Main Light از روبرو به سمت سوژه همراه می‌شود. به منظور ایجاد کنتراست بیشتر، ما در این روش از یک نور اصلی با بیوتی دیش برای نور روبرو و دو ریم لایت با سافت باکس های باریک استفاده می‌کنیم.

نورهایی که من برای این عکاسی به کار بردم از این قرار هستند:

آموزش عکاسی آتلیه

 

نور اصلی: بیوتی دیش سفید (با یا بدون زنبوری)

بیوتی دیش ها می‌توانند نوری بسیار زیبا و کنترل پذیر را ایجاد کنند و انواع سفید آن (یعنی داخل دیش به رنگ سفید و نه نقره ای باشد) نوری بسیار ملایم‌تر و جذاب‌تر از سافت باکس ها را ایجاد می‌کند. استفاده از زنبوری روی این شکل دهنده نور، می‌تواند نور را متمرکز کند تا تنها در زاویه محدودی بتابد.

در این سبک از عکاسی آتلیه من معمولا کمی سوژه را می‌چرخانم تا کاملا رو به دوربین نباشد و بعد نور را در فاصله کمی از خودم، روبروی صورت سوژه قرار می‌دهم. به این ترتیب سایه‌هایی زیبا روی چهره و بدن مدل ایجاد می‌شود.

جابه‌جا کردن نور اصلی به فاصله‌ای دورتر از مرکز، سایه‌های روی سوژه را بیشتر کرده و حالتی دراماتیک‌تر به تصویر سوژه می‌دهد.

پیشنهاد دیجی آرکی: بیوتی دیش Profoto Softlight Reflector, white 65 degree

نورهای کناری ریم لایت: سافت باکس‌های باریک و کشیده

در این نوبت عکاسی، من دو نور سافت باکس باریک و بلند را در دو طرف سوژه قرار دادم. تقریبا در زاویه 45 درجه پشت سوژه. این نور هم باعث جدا شدن سوژه از زمینه می‌شود و هم عضلات اون را برجسته‌تر و بزرگ‌تر نشان می‌دهد.
این نور شبیه به نوری است که در ورزشگاه‌ها، از کناره‌های زمین به سمت وسط زمین می‌تابد و وقتی یک ورزشکار را در وسط زمین عکاسی می‌کنید، این نورها به عنوان ریم لایت، کناره‌های صورت و بدن او را روشن می‌کنند.

تقریبا همه عکس‌های ورزشکاران حرفه‌ای در مجلات یا حتی بسیاری از کاراکتر‌های خشن در پوستر‌های فیلم‌های سینمایی به همین شیوه عکاسی می‌شوند.

توجه داشته باشید که بدون گرید یا زنبوری روی این نورهای پشتی، احتمال فلر و تابش نور به داخل لنز به شدت بالاست.

پیشنهاد دیجی آرکی: سافت باکس زنبوری گودوکس 20x90cm

عکاسی آتلیه

 

تغییر شکل دهنده‌های نور در عکاسی آتلیه

فراموش نکنید که شما می‌توانید در هر کدام از این سبک‌های عکاسی آتلیه ای از آقایان، به راحتی با تغییر دادن شکل دهنده‌های نور (مثلا سافت باکس با بیوتی دیش یا چتر) کیفیت نور را تغییر دهید. خصوصا برای نورهای اصلی، شما می‌توانید با این تغییر، نور را تیز‌تر یا ملایم‌تر و کم کنتراست کنید.

نوع و رنگ بکگراند هم می‌توانید تاثیر زیادی روی خروجی نهایی عکس شما بگذارد. به عنوان مثال در این عکس ها، استفاده از بکگراند قهوه‌ای یا کرم‌ رنگ، ترفند خوبی برای تاکید بیشتر روی پوست بدن سوژه است و احتمالا برای عکس های ورزشی، حالتی طبیعی‌تر و گرم‌تر را ایجاد می‌کند.

اما شما می‌توانید با تغییر رنگ زمینه، روی رنگ‌های لباس‌ها یا خود بدن هم بیشتر تاکید کنید. ما قبلا درباره این موضوع در مقاله‌ای با عنوان Color Correction بیشتر توضیح دادیم.

برای خرید یا ارتقا تجهیزات نورپردازی و عکاسی آتلیه خودتان حتما با ما تماس بگیرید یا در بخش کامنت‌ها پیغام بگذارید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*