بررسی لنز Sigma 18-50mm F2.8 DC DN
سیگما با معرفی لنز Sigma 18-50mm F2.8 DC DN به سراغ یک محدوده فوقالعاده پرکاربرد در دوربینهای دیجیتال رفته است. تقریباً همه دوربینهای غیر فولفریم با یک لنز کیت در همین محدوده (یا نزدیک به این محدوده) معرفی میشوند. دلیل این موضوع هم این است که دوربینهای غیر فولفریم که حسگر APS-C دارند با این محدوده میتوانند در فاصله کانونی استاندارد معادل 27-75mm کار کنند که یک محدوده عالی برای عکاسی عمومی مانند منظره و پرتره است.
البته نباید این لنز را با لنز محبوب و مشهور 18-55mm در دوربینهای کانن و نیکون اشتباه بگیریم. اولاً اینکه این لنز بسیار گرانقیمتتر از لنزهای کیت سادهای که روی دوربینهای غیر فول فریم این دو شرکت قرار میگیرد است و مسئله مهمتر اینکه اصلاً برای این دو برند ساخته نشده است!
سیگما این لنز را صرفاً برای دوربینهای سونی، لایکا، الیمپوس و پاناسونیک ارائه کرده است. یعنی فقط با دو مانت E (برای سونی) و L (به صورت مشترک برای سه شرکت مذکور) ساخته و عرضه میشود که در این میان مانت E آن برای دوربینهای سری A6000 یا ZV-10 و باقی دوربینهای آلفای دارای حسگر APS-C این شرکت بسیار جذاب است.
لنز سیگما 18-50mm F2.8 DC DN | C همانطور که از حرف آخر نام آن برمیآید (C)، جدیدترین لنز از سری لنزهای Contemporary این شرکت است. این لنزها سری مقرون به صرفه سیگما محسوب میشوند. البته به این معنی نیست که این لنزها ارزان هستند، بلکه به نسبت کارآیی و امکاناتی که دارند قیمت آنها مناسب است.
عبارت DC نشان میدهد که این لنز مخصوص دوربینهای دیجیتال طراحی شده است و DN یعنی صرفاً با دوربینهای دارای حسگر غیر فولفریم هماهنگ است.
اندازه لنز سیگما 18-50mm F2.8 DC DN | C
اصولاً دوربینهای غیر فولفریم این شرکتها اندازه بسیار کوچکی دارند و این لنز قرار است به عنوان یک لنز عمومی، همواره روی این دوربینها قرار بگیرد. اگر به عکسهای منتشر شده این دوربین نگاه کنید متوجه میشوید که اندازه آن بسیار کوچک است.
اندازه لنز سیگما 18-50mm F2.8 DC DN | C در بازترین زاویه خودش یعنی فاصله کانونی 18mm فقط 67 سانتیمتر است و همانطور که میبینید، وقتی روی یک دوربین کوچکی مانند A6600 بسته میشود، بسیار جمع و جور و کوچک است.
طراحی لنز سیگما 18-50mm F2.8 DC DN | C
لنز سیگما 18-50mm F2.8 DC DN | C یک لنز بسیار پیشرفته است. در این لنز از 13 عدسی در 10 گروه استفاده شده که یک عدسی از نوع SLD یا super-low dispersion و سه عدسی آن هم آسفریکال هستند. سیگما میگوید که سعی کرده با طراحی بسیار کامپکت، این عدسیها را طوری در کنار هم قرار دهد که علاوه بر کیفیت و شارپنس فوقالعاده، در تمام طول لنز، پدیده CA (لبههای رنگی در کنارههای پرکنتراست تصویر) را کاملاً حذف کند. این اشکالی است که اغلب در محدودههای واید لنزهای زوم زیاد دیده میشود.
کاربران سونی باید حتماً گزینه Shading Comp و Distortion Comp را در دوربین خود فعال کنند تا بیشترین استفاده را از این طراحی اپتیکی فوقالعاده ببرند.
وزن و ساختار بدنه
بدنه این لنز از نوعی پلیکربنات ساخته شده که سیگما آن را Thermally Stable Composite نامیده است. رفتار این متریال در برابر حرارت تقریباً مانند آلومینیوم است و به شما اطمینان میدهد که در شرایط آب و هوایی خیلی سرد یا خیلی گرم، عملکرد لنز تغییری نمیکند. البته شاسی اصلی لنز از فلز است تا مقاومت و عمر بدنه آن را شبیه به لنزهای حرفهای این شرکت کند.
به دلیل استفاده از چنین بدنه مقاوم و تعداد زیاد عدسیها، وزن 290g این لنز کمی بیشتر از چیزی است که به نظر میرسد.
فوکوس لنز سیگما 18-55mm به صورت داخلی است. یعنی برخلاف لنزهای معمول در این دسته، اندازه لنز با فوکوس کردن تغییر نمی کند یا دهانه آن در هنگام فوکوس کردن نمیچرخد. به این ترتیب میتوانید به راحتی از فیلترهای خاص مانند ND تدریجی یا پولاریزه روی آن استفاده کنید. دهانه این لنز هم بسیار کوچک طراحی شده است. شما میتوانید فیلترهایی با قطر 55 میلیمتر که قیمت بسیار مناسبی دارند را روی آن نصب کنید.
ضمناً موتور فوکوس آن هم از نوع پلکانی است و عملکرد آن کاملاً بیصدا و سریع و دقیق است. این قابلیت خصوصاً برای فیلمبرداری بسیار کارآمد است. چون صدای لنز در ویدئوها شنیده نمیشود و میتواند قفل فوکوس دقیق (مثلاً روی چشم) را به خوبی انجام دهد.
سیگما روی سطح عدسیهای این لنز از پوشش Super Multi-Layer Coating استفاده کرده است. بنابراین مقدار فلز بر روی عکسها حتی در زوایای خیلی باز هم بسیار ناچیز است. البته یک هود گلبرگی هم برای آن طراحی شده که میتوانید در زمانی که به آن نیاز ندارید، آن را به صورت برعکس روی بدنه قرار دهید.
تیغههای دیافراگم این لنز 7 عدد هستند. اما خوشبختانه به دلیل طراحی مدوری که دارند بوکهای بسیار نرم و دایرهای شکل ایجاد میکنند.
مانت لنز سیگما 18-50mm F2.8 DC DN
گفتیم که این لنز هم با مانت نوع E و هم نوع L به صورت جداگانه در دسترس است. از آنجا که دوربینهای مانت L زیادی با حسگر APS-C در بازار موجود نیستند، بعید است که مانت L آن با استقبال زیادی مواجه شود. البته چندین دوربین فول فریم مانت L هم در بازار هستند که میتوانند روی حالت APS-C خودشان با رزولوشن 4K/60p فیلمبرداری کنند. اما خیلی بعید است که یک کاربر این دوربینها بخواهد یک لنز جداگانه برای کار با رزولوشن 4K این دوربینها به صورت جداگانه خریداری کند.
اما مانت سونی آن احتمالاً خیلی پرطرفدار خواهد شد. چون خود سونی هم یک لنز 16-55mm G با دیافراگم f/2.8 برای این دوربینها در بازار دارد که البته محدوده فاصله کانونی آن بیشتر از این مدل سیگما است. اما هم خیلی بزرگتر، هم خیلی سنگینتر و هم خیلی خیلی گرانتر از این لنز است (حدود 2.5 برابر قیمت سیگما).
وقتی همین حالا هم یک دوربین A6000 با قیمتی حدود 500 دلار در بازار موجود است، خیلی منطقی است که کاربر آن بخواهد لنز کیت را با یک سیگما 18-55mm f/2.8 با قیمتی در همین حدود عوض کند تا اینکه یک لنز 16-55mm f/2.8 G با قیمتی نزدیک به 1400 دلار خریداری کند.
درباره این لنز به چه نکتهای توجه کنیم؟
لنز سیگما 18-50mm f/2.8 لرزشگیر ندارد. شاید یکی از دلایل اندازه کوچک همراه با فوکوس داخلی آن هم همین باشد که سیگما همه تمرکز خودش را روی اپتیک قوی تر گذاشته است. اما از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که از تمام مدلهای سونی APS-C موجود در بازار، فقط دو مدل هست که دارای لرزشگیر روی بدنه هستند. بنابراین برای کار با مدلهای دیگر و البته تمامی مدلهای NEX که در بازار هستند باید روی دیافراگم باز و حساسیت بالای آنها حساب باز کنید.
البته لنز کیت Sony 16-50mm F3.5-5.6 که روی اغلب این دوربینها قرار میگیرد اصلاً با این لنز قابل مقایسه نیست و قطعاً کیفیت بالاتر و دیافراگم باز آن برای خیلی از کاربران وسوسه انگیز است. اما در این میان رقبای قدرتمندی مانند Tamron 17-70mm f/2.8 Di III-A VC RXD هم هستند که اگرچه قیمت آنها کمی بیشتر است، اما هم بازه خیلی بزرگتری را ارائه میدهند و هم با لرزشگیر قدرتمندی همراه هستند.
سیگما بدون شک لنز فوقالعاده و ارزان قیمتی را برای کاربران سونی معرفی کرده است. امیدواریم هر چه زودتر مانت EF-M آن را هم برای دوربینهای APS-C کانن در بازار ببینیم.