دیجی آرکی
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی لنز Canon Announces RF 5.2mm f/2.8 L Dual Fisheye

از مدت‌ها پیش شایعات ورود کانن به دنیای تصویربرداری سه بعدی به گوش می‌رسید و حالا به نظر می‌رسد با معرفی نخستین لنز استروسکوپیک کانن که Canon RF 5.2mm f/2.8 L Dual Fisheye نام دارد، این شایعات جلوه حقیقی به خودش گرفته است. این نخستین لنز دو چشمی کانن برای دوربین‌های بدون آینه این شرکت است و می‌تواند تصاویری با زاویه دید 180 درجه را به صورت 3 بعدی روی یک حسگر واحد بتاباند.

قابلیت استروسکوپی این لنز در واقع بخشی از سیستم VR اختصاصی کانن با نام EOS VR System است که در حال حاضر این قابلیت تنها در دوربین Canon EOS R5 قرار دارد. البته آن هم باید به آخرین نسخه نرم‌افزار یعنی 1.5.0 آپدیت شده باشد. با به روز کردن دوربین، عملکرد‌های تصویربرداری 3D جدید برای واقعیت مجازی به دوربین اضافه می‌شود.

بدنه لنز Canon Announces RF 5.2mm f/2.8 L Dual Fisheye

ظاهر لنز Canon Announces RF Dual Fisheye بسیار عجیب است و تفاوت زیادی با لنز‌هایی که قبلاً روی دوربین‌های DSLR یا میرورلس دیدیم دارد. م روی این لنز، دو عدسی می‌بینیم که با هم 60 میلی‌متر فاصله دارند. این همان فاصله بین دو چشم در انسان است و عمق میدان تصاویری که ضبط می‌شود بسیار نزدیک به چیزی است که چشم ما به صورت طبیعی می‌بیند.
اما کانن با تاکید بر اینکه این لنز می‌تواند تصاویر را روی “یک حسگر” متمرکز و ثبت کند، اعلام کرده که عملکرد آن از لحاظ فوکوس و کنترل دیافراگم و … شبیه به لنز‌های عادی این شرکت است و اتفاقاً به دلیل کار با یک حسگر، دیگر برای تبدیل شدن به ویدئوی
3D پیچیدگی‌های عمومی تصاویر دوتایی را ندارد. ظاهراً خود دوربین می‌تواند پردازش‌های لازم را انجام داده و تصویر را به صورت 3D ضبط و ذخیره کند.

با نگاه به بدنه این لنز متوجه خط قرمز رنگی روی بدنه می‌شوید. این خط نشان می‌دهد که این لنز از سری L کانن بوده و طبیعتاً همان مشخصات دیگر لنز‌های سری L را هم دارد. مقاومت بسیار بالا در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی، استفاده از بهترین نوع عدسی‌ها و البته سیستم سریع فوکوس و دیافراگم قدرتمند از مشخصات عمومی این لنز‌ها محسوب می‌شوند.

نگاهی به اپتیک لنز Canon Announces RF 5.2mm f/2.8 L Dual Fisheye

در هر کدام از چشمی‌های این لنز، از 12 عدسی در 10 گروه استفاده شده است که 2 تا از آن‌ها از نوع ULD (ultra-low dispersion) هستند و البته روی هر دو از یک منظور فوق‌العاده با کیفیت برای متمرکز کردن تصویر روی هم استفاده شده است. همچنین از آنجا که زاویه دید بسیار باز این لنز‌ها احتمالاً موجب فلر شدید در زیر تابش نور خورشید می‌شود، این شرکت از فناوری پوشش زیر طول موج استفاده کرده است که می‌تواند وضعیت نور پس‌زمینه را به بهترین شکل ممکن کنترل ‌کند. البته روی خود لنز‌ها هم از پوشش فلورین استفاده شده که سطح آن را در برابر پاشش آب یا آلودگی‌ها تا حد زیادی عایق و نچسب می‌کند.

دیافراگم لنز Canon Announces RF 5.2mm f/2.8 L Dual Fisheye به صورت الکترونیکی از محدوده f/2 تا f/16 متغیر است و فاصله کانونی آن 20 سانتی‌متر و حداکثر بزرگنمایی آن 0.03 برابر می‌باشد. حالت طراحی خاص این لنز امکان استفاده از فیلتر‌های معمول را به آن نمی‌دهد که البته این موضوع در دیگر لنز‌های فیش آی که به صورت تک لنزی هستند هم به همین صورت است. اما این لنز امکان استفاده از فیلتر‌های تخت روی قسمت انتهایی لنز را دارد. یعنی می‌توانید از فیلتر‌های مخصوصی که برای این قبیل از لنز‌ها ساخته می‌شود روی مانت لنز استفاده کنید.

نرم‌افزارهای ویرایش VR اختصاصی کانن

البته همراه با این دوربین یک نرم‌افزار جدید هم از سوی کانن معرفی شده است که ویدئو‌های ضبط شده را برای نمایش روی دستگاه‌های واقعیت مجازی پردازش و آماده می‌کند. مدل هدستی که کانن برای این رونمایی استفاده کرده است Oculus Quest 2 است، اما احتمالاً این ویدئو‌ها روی هدست‌های VR دیگر هم قابل نمایش هستند.

ویرایش فیلم‌های VR اصولاً کار بسیار پیچیده‌ای است و ظاهراً محدب و کشیدگی شدید در آن‌ها، ویرایش و ترکیب آن با پروژه‌های فیلمسازی معمول را بسیار مشکل می‌کند. ظاهراً قرار است یک پلاگین جداگانه VR برای این دوربین‌ها هم ارائه شود که با نصب در برنامه Adobe Premier Pro امکان ویرایش عادی و استفاده روی کادر‌های مستطیلی معمول ویدئویی را به ویرایشگر‌ها می‌دهد. البته این پلاگین هنوز وارد بازار نشده است، اما به محض انتشار آن، ما در وب‌سایت دیجی‌آرکی به شما اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

شما درباره این لنز چه فکر می‌کنید؟ آیا این لنز را شروع دور جدیدی از تصویربرداری 3D در برند‌های سازنده دوربین مانند کانن، نیکون و سونی می‌دانید؟

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*