دیجی آرکی
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

مقایسه دوربین‌های سونی A7 III و A7R III

دوربین‌های فول فریم بدون آینه سونی هر روز بهتر و بهتر می‌شوند. حالا دیگر نام A7 (بخوانید آلفا سِوِن) دیگر یک نام کلی برای دوربین‌هایی هستند که هر کدام از آن‌ها یک رقیب سرسخت برای فول فریم‌های کانن و نیکون محسوب می‌شوند. اما مدل‌های A7 یک فرق اساسی با هم دارند. مدل‌های A7 معمولی تا پیش از این به عنوان ساده‌ترین مدل از این سری دوربین‌ها، دارای یک سری امکانات پایه و قیمتی پایین‌تر از مدل‌های R و S بودند.
مدل‌های R هم همگی دارای رزولوشن بالایی بودند و بیشتر برای عکاسان پرتره و عکاسان منظره کاربرد داشتند و مدل‌های S هم معمولاً با قوی‌ترین امکانات برای فیلمبرداری و با حسگر‌هایی با رزولوشن پایین ارائه می‌شدند.

دوربین Sony A7R III از یک حسگر با رزولوشن بالا برخوردار است و می‌تواند با سرعت فوق‌العاده 10 فریم بر ثانیه عکس بگیرد. ضمن اینکه امکان فیلمبرداری با رزولوشن 4K را هم دارد. اما از سوی دیگر A7 III هم یک دوربین فوق‌العاده از آب در آمده است که تقریباً به جز موضوع رزولوشن، در باقی موارد با A7R III یکسان است.

مشکل اینجاست که A7 III تقریباً دو سوم قیمت A7R III را دارد و این شباهت نزدیک، کار را برای انتخاب آن‌ها مشکل‌تر می‌کند.
در این مقاله قصد داریم این دو دوربین را در برابر هم قرار دهیم و به دقت، جز به جز تفاوت‌های آن‌ها را زیر ذره‌بین بگذاریم و در نهایت به شما بگوییم که هر کدام از آن‌ها برای کدام دسته از عکاسان مناسب‌تر است.

 

 

 

رزولوشن دوربین‌ سونی A7 III در برابر A7R III

این مهم‌ترین و واضح‌ترین تفاوت بین این دو دوربین است. اگرچه هر دو دوربین از حسگر‌های بسیار پیشرفته سونی یا تکنولوژی نور پس زمینه یا BSI و پردازشگر بسیار قدرتمند Bionz X استفاده می‌کنند، اما رزولوشن حسگر A7R III برابر 42.4 مگاپیکسل و رزولوشن حسگر A7 III برابر 24.2 مگاپیکسل است.
خیلی‌ها فکر می‌کنند که اینجا یک انتخاب کاملاً واضح داریم. مگاپیکسل بیشتر همیشه بهتر است! اما اینطور نیست. یادمان باشد که رزولوشن 24 مگاپیکسل، حتی با استاندارد‌های امروزی هم یک رزولوشن کاملاً مناسب برای کار‌های چاپی و وب است. خیلی از مطرح‌ترین دوربین‌های کانن و نیکون، هنوز با رزولوشنی در همین حدود به بازار می‌آیند و اندازه چاپ عکس‌های آن، با رزولوشن 300 پیکسل بر اینچ که رزولوشن استاندارد لابراتوارهای چاپ عکس هست، به حدود یک متر می‌رسد.
از سوی دیگر فایل‌هایی که رزولوشن بالاتر دارند، تقریباً دو برابر سریع‌تر کارت حافظه و البته حافظه هارد کامپیوتر شما را پر می‌کنند. ضمن اینکه پردازش آن‌ها نیز سخت‌تر است. قبل از اینکه دوربینی با چنین رزولوشنی بالایی تهیه کنید، مطمئن شوید که آیا فتوشاپی که روی کامپیوترتان دارید قدرت پردازش فایل‌های خام 14 بیتی با رزولوشن 42 مگاپیکسل را دارد یا خیر؟

 

حساسیت دوربین‌ سونی A7 III در برابر A7R III

استفاده از حسگری که مگاپیکسل کمتر دارد یک مزیت مهم دیگر هم دارد. از آنجا که اندازه حسگر در هر دو دوربین A7 مورد مقایسه کاملاً یکسان است، دوربینی که رزولوشن کمتر دارد، اندازه سلول‌های روی آن بزرگ‌تر است و هر چقدر سلول‌های روی حسگر بزرگ‌تر باشند، می‌توانند در محیط کم‌نور، نور بیشتری را جذب کنند.
به همین دلیل هم هست که حساسیت A7 III می‌تواند تا ISO 51200 بالا برود، اما حداکثر حساسیت A7R III حداکثر ISO 32000 است. البته حساسیت هر دوی این دوربین‌ها می‌تواند به صورت نرم افزاری به ترتیب تا 204000 و 102400 بالا برود، اما این افزایش حساسیت مصنوعی باعث نویز شدید در هر دو دوربین می‌شود و عملاً کاربرد آن را محدود می‌کند. بنابراین کاربرد A7 III در نور کم بهتر است.

 

عکاسی پی‌درپی سونی A7 III در برابر A7R III

این از آن نقاطی است که بسیار گمراه کننده است. هر دو دوربین می‌توانند با سرعت 10 فریم بر ثانیه عکس بگیرند (با فوکوس و نورسنجی تک‌تک فریم‌ها به صورت پی‌درپی). همچنین وقتی روی حالت LiveView قرار می‌گیرند هم هر دو دوربین با سرعت 8 فریم بر ثانیه عکاسی می‌کنند. در حالت مد سکوت یا Silent Mode هم تعداد عکس‌های پی‌درپی باز هم 10 فریم در هر ثانیه است.
معمولاً سرعت بالا برای عکاسانی کاربرد دارد که عکاسی پرسرعت یا اکشن می‌کنند. عکاسی حیات وحش یا ورزشی از این دسته است.
این افراد معمولاً تعداد زیادی عکس از یک صحنه پرتحرک می‌گیرند تا بتوانند بهترین عکس را از میان آن‌ها انتخاب کنند.

اما A7 III یک موقعیت دست بالا را در اینجا دارد. بافر این دوربین تا 177 عکس با فرمت JPEG به صورت پشت‌سر هم را ذخیره کند و بعد از این تعداد متوقف می‌شود. در حالی که این تعداد در A7R III تنها 76 عکس است. در حالت استفاده از فایل خام، این تعداد محدود‌تر هم می‌شود. A7 III می‌تواند در حالت خام 40 عکس پی‌درپی بگیرد که این تعداد برای عکاسی ورزشی (مثلاً برای یک مسابقه فوتبال) عالی است. اما عکاسی پی‌درپی A7R III با فرمت خام به 26 فریم می‌رسد که احتمالاً خیلی از صحنه‌ها را از دست می‌دهد.

 

 

 

فوکوس سونی A7 III در برابر A7R III

هر دو دوربین دارای فوکوس هیبریدی روی حسگر هستند. یعنی هم نقاط فوکوس تشخیص فاز دارند و هم فوکوس تشخیص کنتراست. اما جالب است که ماژول فوکوس A7 III قوی تر از A7R III است.
ماژول فوکوس A7 III با 693 نقطه فوکوس تشخیص فاز و 425 نقطه فوکوس تشخیص کنتراست، همان چیزی است که قبلاً در سونی A9 به کار رفته بود و تقریباً 93 درصد از کادر را پوشش می‌دهد. در حالی که ماژول فوکوس A7R III با همان تعداد نقطه تشخیص کنتراست، اما 399 نقطه تشخیص فاز تنها 68 درصد از کادر را پوشش می‌دهد. یعنی سوژه‌هایی که در کناره کادر وجود دارند، احتمالاً از فوکوس خارج می‌شوند.

 

لرزشگیر سونی A7 III در برابر A7R III

هر دو دوربین A7R III و A7 III دارای لرزشگیر 5 محوره روی حسگر هستند. اما به گفته سونی، لرزشگیر A7R III می‌تواند تا 5.5 استاپ لرزشگیری را انجام دهد، در حالی که این مقدار در A7 III فقط 5 استاپ است. هر چند احتمالاً در عمل تفاوت آن‌ها چندان مشخص نیست، جالب اینجاست که سخت‌افزار لرزشگیر SteadyShot در هر دو دوربین یکسان است و احتمالاً دلیل این تفاوت، الگوریتم نرم‌افزاری این دو لرزشگیر است.

 

قابلیت Pixel Shift در A7R III

یک قابلیت خیلی مهم و اختصاصی در A7R III است که Pixel Shift نام دارد. برای استفاده از این قابلیت، دوربین باید کاملاً ثابت باشد و در کسری از ثانیه، چهار عکس پشت سر هم از یک صحنه می‌گیرد که حسگر دوربین در هر کدام از عکس ها به اندازه 1 پیکسل جابه‌جا می‌شود. البته این عکس ها باید توسط نرم‌افزار دوربین در کامپیوتر با هم تلفیق شوند و کیفیت و عمق رنگ آن‌ها بسیار بالاتر از عکس‌های عادی در A7 III است که پیکسل‌های کناری به صورت نرم‌افزاری و از طریق درون‌یابی پر می‌شوند.
برخی از دوربین‌ها مانند Pentax (در برخی از مدل‌ها) از این روش برای ساخت عکس هایی با رزولوشن 4 برابر رزولوشن عادی حسگر استفاده می‌کنند.

 

 

 

منظره‌یاب و نمایشگر سونی A7 III در برابر A7R III

هر دوی این دوربین‌ها از منظره‌یاب الکترونیکی استفاده می‌کنند (مانند دیگر دوربین‌های بدون آینه سونی). اندازه هر دو منظره‌یاب هم 1.3 سانتی‌متر و بزرگنمایی هر دو هم 0.78x است. اما رزولوشن EVF دوربین A7R III برابر 3.69 میلیون نقطه و رزولوشن EVF دوربین A7 III برابر 2.36 میلیون نقطه است.
حالا تفاوت آن‌ها چیست؟ شاید اگر هر کدام از آن‌ها را به صورت تک به تک نگاه کنید، احساس کنید که هر دوی آن‌ها تصویری بسیار واضح و عالی از کادر دوربین را به شما نشان می‌دهند. اما اگر آن‌ها را کنار هم مقایسه کنید، تصویر منظره‌یاب A7R III شفاف‌تر و واضح‌تر با حرکاتی نرم‌تر است.

این موضوع درباره LCD هر دو دوربین هم صادق است. نمایشگر هر دو دوربین 3 اینچی و چرخان است. اما رزولوشن نمایشگر A7R III با 1.440 میلیون نقطه بسیار بیشتر از رزولوشن 921 هزار نقطه‌ای A7 III است. به همین علت تصویری که روی منظره‌یاب A7R III می‌بینید شارپ‌تر به نظر می‌رسد.

 

 

 

 

بدنه سونی A7 III در برابر A7R III

بدنه هر دو دوربین تقریباً هم اندازه و شبیه به هم هستند. اما یک تفاوت خیلی مهم دارند. بدنه A7R III از آلیاژ منیزیم ریخته‌گری شده است، در حالی که بدنه A7 III از پلاستیک فشرده ساخته شده. ضمناً روی A7R III یک درگاه سینک فلاش هم وجود دارد که عکاسانی که می‌خواهند با فلاش‌های استودیویی از طریق کابل سینک کار کنند، می‌توانند از آن استفاده کنند. این درگاه روی A7 III وجود ندارد.

 

باطری سونی A7 III در برابر A7R III

باطری هر دو دوربین یکی است. هر دو از باطری FZ1000 استفاده می‌کنند که جدیدترین و قوی ترین باطری در بین این سری از دوربین‌هاست. اما A7R III به دلیل رزولوشن و پردازش بیشتر، زودتر تمام می‌شود. A7 III با این باطری می‌تواند 610 شات روی منظره‌یاب و 710 شات روی LCD بگیرد، اما A7R III با همان باطری 530 شات روی منظره‌یاب و 650 شات روی LCD می‌گیرد.

 

قیمت سونی A7 III در برابر A7R III

این مهم ترین تفاوت بین این دو دوربین است. قیمت A7 III حدود 2000 دلار است، در حالی که A7R III با 3200 دلار قیمت در بازار جهانی، یکی از گران‌ترین فول‌فریم‌های بازار محسوب می‌شود.

 

مقایسه کلی سونی A7 III در برابر A7R III

دوربین A7R III یک دوربین فوق‌العاده برای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی است. عکس های این دوربین به دلیل رزولوشن بالا برای ویرایش بسیار قوی تر هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را برش زد و کادر مورد نیاز را از کادر اصلی عکس بیرون کشید. در این سبک از عکاسی، سرعت عکاسی پی‌درپی اهمیت زیادی ندارد و صد البته، همواره نور کافی برای نوردهی تصویر در دسترس است. شاید به همین دلیل هم باشد که عکاسان استودیویی و پرتره هم جزو طرفداران این دوربین هستند.

اما A7 III بیشتر امکانات A7R III را با رزولوشن کمی پایین‌تر در اختیار کاربران قرار می‌دهد. خصوصاً در موضوع فیلمبرداری، تقریباً هر دو دوربین یکسان عمل می‌کنند و اتفاقاً می‌توان گفت A7 III به دلیل اندازه بزرگ‌تر سلول‌های روی حسگر، تصویری با نویز کمتر را هم ضبط می‌کند. ارزان‌تر بودن آن هم مزید بر علت شده تا این دوربین در بین فیلمبردارانی که از دوربین‌های بدون آینه سونی استفاده می‌کنند محبوب‌تر شود.

برای کسانی که از این دوربین‌ها برای استفاده عمومی بهره می‌برند، A7 III با قیمت کمتر و امکاناتی مشابه A7R III گزینه بهتری است و در واقع تعادلی بین کیفیت و امکانات بالا و قیمت مناسب محسوب می‌شود. به همین دلیل حتی در بین برند‌های دیگر هم یکی از بهترین گزینه‌های موجود محسوب می‌شود.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

2 × 1 =

شما افلاین هستید